Khamis, 15 Januari 2015

AL-ANDALUS

Aku berdiri di Wadi al-Kabir
Cordoba
Namamu tetap indah dalam sejarah
Di sini memancar pena Ibn Rushd
Menyinar seluruh Eropah, hiduplah Aristotle
Dibangkitkan oleh Hayy bin Yaqzan, yang tetap jaga
Ibn Tufayl dalam hatiku, Ibn Hazm dalam akalku
Di sini Ibn Bajjah mengajar Galileo yang bakal lahir
Cordoba
Kamu tidak runtuh kerana kini terbina tamadun
Di atas timbunan syuhada dan dakwat ulama.

Cordoba
Masjid agungmu bilakah berkumandang
Azan masa lampau yang mengalun di Wadi al-Kabir?
Cordoba
Aku bukanlah musafir yang dikalahkan
Engkau yang melahirkan Ibn Arabi
Bisa lagi melahirkan seorang Ibn Yusufi
Engkau yang telah melahirkan Ibn Hazm
Bisa sekali lagi melahirkan tokoh agung
Kerana yang bakal lahir mendapat ilham darimu
Cordoba
Jambatanmu masih kuat, menjadi bererti
Kerana masjidmu yang megah masih melaungkan azan
     kemenangan:
Muslim seluruh dunia, bina kembali Cordoba
Dalam hati dan akalmu
Engkau yang melahirkan Ibn Rushd
Mengapa kau benamkan semangatmu di Wadi al-Kabir?

II

al-Hambra,
Di depanmu aku berdiri,
Merenung masa silam yang terus hidup pada 
     keindahanmu
Di bawah bumbungmu aku rasakan keagungan Allah
Di cakerawala langit-langitmu aku rasa kekecilan 
      diriku
Di dindingmu terpahat keagunganmu:
Kemenangan hakiki keupayaan Allah semata!
Itulah amaranmu, rahsia yang minta dibaca
Itulah makna perjuangan, kemusnahan bukanlah 
     kekalahan
Benang ukiranmu yang halus itulah kekuatan
Kini telah putus dalam hati kami
al-Hambra
Kami kini terikat tali besi kebaculan rohani
Kini kami terpenjara dalam ketamakan kuasa
Kami tidak punya apa-apa, engkau punya segala
Kami papa dalam kaya, engkau kaya dalam makna
Kami penonton hanya, engkau pembina
al-Hambra
Bayu lembut tamanmu terus bertiup
Lena teruskah hati yang kini tertutup?

III

al-Andalus
Siapa yang mengenalmu pasti terus kagum
Meski kini sejarahmu hanya tercatat di kertas
Siapakah bisa menandingi tamadunmu
Yang menemukan Ibn Rushd, Maimonides, Alfonso?

Wadi al-Kabir
Bisakah airmu akan membanjiri dunia lagi?

Mohd. Affandi Hassan,
Pujangga Melayu, 1997:107-108



2 ulasan:

  1. Salam Puan,

    terima kasih sebab siarkan puisi Tn Haji Mohd. Affandi ni. Saya memang tercari-cari puisi ni tapi novel novel tu pun saya tak dak lagi. Susah nak jumpa. bolehlah saya bagi murid-murid baca sajak ni. Tk bagi link tu. Sblm murid2 baca, saya sdr kena study puisi ni! Tk Puan

    Cikgu Aman
    Cheras Perdana

    BalasPadam