Khamis, 4 April 2013

PAGI DI PUSARA BONDA

PAGI INI, saya ke pusara arwah emak. Apabila saya melihat semula foto yang saya ambil di pusara emak, ketika Maghrib tadi, ada baris ayat yang tersusun di fikir saya. Walaupun hampir setahun emak pergi, saya terasa semuanya masih terlalu baru. Masih terasa betapa dekatnya emak dengan saya. Al Fatihah buat emak, yang telah mengandungkan saya, melahirkan saya, memberikan nama kepada saya dan mengorbankan perasaan dan segalanya demi nyawa yang pernah ada dalam rahimnya.


pagi di pusara bonda
ada titis embun bersisa
sedang, kasihku pada bonda
tiada penghujung yang nyata.

pagi di pusara bonda
ada angin menyapa 
membawa damai di jiwa
langsung, kalbuku memohon doa
agar, bonda selalu dalam kasih-Nya.

agar, pada satu masa
aku dan bonda,
bersatu semula

Al Fatihah buat emak, Rambelah binti Maryam (27.6.1951 - 19.5.2012)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan