Selasa, 16 April 2013

MEOW MEOW

JAM 7:30 pagi tadi, berdekatan kafe FBMK, UPM - ada bunyi kucing mengiau kuat. Rupa-rupanya anak kucing itu di dalam longkang yang tinggi. Saya dapat angkat besi penghadang saja tapi tidak dapat capai anak kucing comel berwarna oren itu. Ketika itu, seorang lelaki melalui saya dan tersengih-sengih melihat saya tertunduk-tunduk muka menghadap longkang itu. Saya panggil dia dan minta dia tolong ambil anak kucing itu kerana susah saya hendak masuk ke dalam longkang itu dengan berbaju kurung. Pada mulanya dia berkata "Macam mana nak masuk, longkang ni kecik. Macam tak muat je." Saya memandang saja dia dengan pandangan penuh harap (dengan membayangkan wajah Pussy dalam filem Shrek). Dia dengan malu-malu kucing meniarap di atas lantai simen dan berusaha memasukkan tangannya yang agak panjang ke dalam longkang itu, alhamdulillah anak kucing comel ini selamat. Dia terlalu kecil untuk melompat atau memanjat longkang yang tinggi itu. Saya pesan kepada kucing ini, "Jangan main dekat dengan longkang lagi tau!" Terima kasih kepada lelaki itu yang saya pun tidak tahu namanya, kerana membantu kucing comel ini. Dalam foto ini, anak kucing itu menjilat mulutnya selepas diberi makan Smart Heart. 

Kemudian, dia berlari lincah dan melompat seperti kancil. Terdetik di hati saya untuk bawa dia pulang ke ASWARA atau ke rumah saya akan tetapi saya terpaksa membatalkan niat itu memandangkan keadaan yang tidak memungkinkannya berlaku. Saya harap dia selamat dan Allah pertemukan dia dengan seseorang yang akan menjaga dia. Amin Ya Rahim.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan