Ahad, 31 Mac 2013

CINTA SEORANG WANITA

RABIAH AL ADAWIYAH, anak keempat yang terpisah daripada adik-beradiknya setelah ibu dan ayahnya  meninggal dunia. Pernah menjadi hamba dan terbiar di padang pasir sendirian dalam perjalan menuju Baitullah. Rabiah memilih kehidupan yang tersendiri, menggugurkan taklif atas dirinya kerana keinginannya beribadat dan mencintai Allah tidak didasari kepada perintah Allah agar manusia menyembah dan beribadah kepada-Nya. Sebaliknya, Rabiah mencintai dan menyembah Allah kerana cintanya yang agung kepada Allah.

Kehidupan wanita sufi ini dipenuhi dengan kecintaan yang mendalam terhadap Allah sehingga Rabiah menolak segala kehidupan dunia, yang diambil begitu pada kadar yang paling sedikit. Hampir 15 tahun yang lalu, saya membaca sepotong ayat yang selalu saya ingat dan petik, yang berbunyi "Tidak akan terhimpun selamanya dua cinta dalam satu jiwa. Iaitu cinta dunia dan cinta kepada Allah". Rabiah juga pernah menyatakan perkara yang sama. Barangkali potongan ayat yang saya kenal itu berpunca daripada lafaz mulia seorang wanita sufi. Rabiah menolak cinta Hasan al Basri dan beberapa ulama sezaman dengannya kerana kemampuannya hanya untuk mencintai Allah, bukan selain daripada-Nya.

Oleh sebab cinta Rabiah yang terlalu mendalam kepada Allah, Rabiah memperuntukkan jalan hidupnya sedapat-dapatnya dekat kepada keredaan Allah. Rabiah hanya meminta kepada Allah sepenuhnya. Hal ini menjadikan Rabiah wanita sufi yang sentiasa berhati-hati agar tidak masuk ke dalam tubuh dan hatinya sesuatu yang haram dan syubhah. Saya teringat kisah pelayan Rabiah yang mengadu mengenai mereka yang kehabisan bawang. Pelayan Rabiah meminta izin untuk meminta bawang daripada jiran mereka, akan tetapi Rabiah tegas melarang perbuatan itu dengan berkata "Telah 40 tahun aku berjanji kepada Allah SWT tidak akan meminta sesuatupun kecuali daripada-Nya. Lupakanlah bawang itu." Tidak lama selepas Rabiah berkata begitu, seekor burung terbang dari udara. Di dalam paruh burung itu terdapat sebiji bawang yang sedia dikupas lalu dijatuhkan ke dalam belanga. Apabila menyaksikan kejadian itu, Rabiah berkata "Aku takut jika semua ini adalah tipu muslihat." Maka Rabiah memilih untuk tidak menikmati sup itu.

Ada banyak kisah yang menarik tentang wanita sufi ini. Antara yang kuat di ingatan saya ialah kisah beberapa lelaki yang mengunjungi Rabiah dengan tujuan menguji kebijaksanaan Rabiah berhadapan dengan soalan-soalan yang tiba-tiba. Lelaki-lelaki itu berkata, "Segala kebajikan telah dibahagi-bahagikan kepada kaum lelaki. Mahkota kenabian telah diletakkan di kepala kaum lelaki. Ikat pinggang bangsawan telah diikatkan di pinggang kaum lelaki. Tiada seorang perempuan yang diangkat Allah menjadi Nabi."
Rabiah menjawab, "Semua itu benar. Tetapi kesombongan diri, memuji diri sendiri dan ucapan "bukankah aku Tuhanmu Yang Maha Tinggi? (ucapan Firaun) tidak pernah tersimpan dalam dada seorang wanita. Malah tidak ada seorangpun yang membenci. Semua itu ialah bahagian kaum lelaki." (2009:58)

Saya mengakhiri catatan ingatan saya terhadap wanita sufi ini dengan doa Rabiah kepada Allah untuk kita renungkan bersama :

Ya Allah, apa-apa yang akan Engkau kurniakan kepadaku di dunia ini, berikanlah kepada musuh-musuhMu. Dan apa-apa yang akan Engkau kurniakan kepadaku di akhirat nanti, berikanlah kepada sahabatMu, kerana Engkau sendiri cukuplah bagiku. Ya Allah, jika aku menyembah Mu kerana takut kepada neraka, bakarlah aku di dalam neraka dan jika aku menyembahMu kerana mengharapkan syurga, maka haramkanlah aku daripada memasuki syurga, tetapi jika aku menyembahMu demi Engkau semata-mata, janganlah Engkau enggan memperlihatkan wajahMu yang abadi kepadaku. Ya Allah, semua susah payahku dan semua hasratku antara segala kesenangan dunia ini adalah utnuk mengingati Engkau, adalah untuk berjumpa denganMu. Begitulah halnya dengan diriku, seperti yang telah kukatakan. Kini, perbuatlah seperti yang Engkau kehendaki.

Wallahu'alam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan