Ahad, 9 Disember 2012

IMEJ PELACUR DALAM MEDIA

LAPORAN AKHBAR Kosmo bertarikh 7 Disember 2012 mengenai sepasang kembar tua yang memilih pelacur sebagai kerjaya 'profesional' bagi mereka raghib bermain dalam kotak fikir saya. Bukan tentang kisah mereka yang melacurkan diri sejak awal remaja itu yang menganggu fikir saya. Akan tetapi, kesan daripada laporan akhbar itu pada pembaca yang berbeza. Bagaimana agaknya?

Di sini saya turunkan laporan mengenai 'pelacur berkembar' :

AMSTERDAM - Sepasang kembar berusia 70 tahun di Belanda, Martine dan Louise Fokkens masih menjadi pelacur sejak beberapa dekad lalu. Kini, bergelar moyang, adik-beradik kembar itu memperdagangkan tubuh mereka di Wallen iaitu kawasan lampu merah terkenal di sini sejak 1960-an. 

Martine dan Louises melonjak popular pada tahun lalu apabila filem biografi mereka, Ouwehoeren mendapat pujian pada Festival Dokumentari Antarabangsa di sini.  Sepanjang lima dekad menjual tubuh, adik-beradik kembar itu berkata, mereka arif tentang selok-belok dunia pelacuran dan tiada apa yang dapat mengejutkan mereka. "Lelaki yang tidur bersama kami pula terlalu ramai sehingga tidak terkira jumlahnya," kata Louise kepada agensi berita AFP.

Pada awal Oktober lalu, pasangan kembar itu menjadi tetamu tetap program televisyen mengenai seks dan dadah. Spuiten en Slikken untuk menjawab soalan-soalan sukar tentang masalah seksual.

"Saya melihat mereka di televsiyen. Mereka hebat," kata seorang peminat yang dikenali sebagai Booji.

"Mereka dapat menjawab soalan-soalan yang sukar dijelaskan oleh lbu bapa," tambahnya.

Pasangan kembar itu tidak menyangka ramai orang yang tertarik dengan penerangan dan nasihat mereka tentang cinta. Ditanya sama ada terdapat penyesalan dalam diri mereka, Martine dan Louise memberitahu, "Tiada apa yang kami kesalkan kecuali kawasan pelacuran kini telah berubah."

"Kini tiada lagi maruah dalam bidang ini," kata Louise.

"Sekarang pelacur berpakaian hampir telanjang. Mereka menjual dan mengambil dadah. Semuanya tentang duit. Pelacur yang menghormati diri sendiri tidak akan mengambil dadah," jelas wanita warga emas itu.

"Pada masa dahulu, pelacur mengambil berat antara satu sama lain. Kini tidak lagi, kemanusiaan sudah tiada di daerah 'lampu merah',"jelasnya.

Jika diteliti, laporan akhbar ini ada menggunakan kata dan frasa seperti  "ramai orang tertarik", "mereka hebat", "pujian". Frasa-frasa dan perkataan ini memperlihatkan dunia mengiktiraf kerjaya pelacur. Kerja ini tidak lagi dipandang hina malah semakin diterima sehingga mendapat tempat diuntuk difilemkan dan diberi anugerah. Paling aneh apabila anak-anak remaja menjadikan mereka sebagai idola dan teladan dalam perihal cinta dan seksual. Barat jelas menerima kerjaya persundalan ini dengan baik. Namun demikian, tidak bagi Islam yang begitu menjaga maruah wanita dan susur keturunan manusia. Perkahwinan ialah jalan ibadah yang indah untuk melahirkan umat Muhammad yang beriman dan bertakwa.

Laporan akhbar ini mengingatkan saya dengan novel Salina dan Langit Petang yang saya baca empat tahun lalu (dengan pencerahan terkini), cerpen Rumah Kedai Jalan Seladang karya A. Samad Ismail (cerpen ini telah diadaptasi ke drama televisyen oleh Johan Jaafar) mengenai dunia pelacur di Jalan Seladang, dan drama bukan realisme karya pelopor drama absurd Barat iaitu Bertolt Brecht yang berjudul A Good Women from Setchuan tetapi diterjemahkan Solehah Ishak ke dalam Bahasa Melayu dengan judul Perempuan dari Setcuan

A Good Women from Setchuan mengisahkan watak pelacur yang membantu tiga dewa yang turun dari kayangan. Tiga dewa tersebut turun ke bumi untuk membuat tinjauan mengenai kemanusiaan yang semakin terhakis dalam kalangan manusia. Apabila turun ke bumi, tiada seorang manusia pun yang sudi memberi tiga dewa tempat untuk bermalam. Walau bagaimanapun, hanya watak pelacur itu saja yang sudi memberi tiga dewa bermalam walaupun dalam masa yang sama pelacur itu berdepan dengan aneka masalah (kekangan kewangan, pelanggan yang kasar, tuan rumah yang jahat). Disebabkan kebaikan pelacur itu, tiga dewa membuat keputusan untuk tidak memusnahkan bumi kerana pelacur telah memberi contoh yang baik (masih ada sifat baik dalam diri manusia yang jahat). 

Novel, cerpen dan drama serta laporan akhbar mengenai kisah hidup pelacur ini memberi pengakhiran yang menuntut pembaca menilai dan membuat pertimbangan kebalikan terhadap karya-karya itu iaitu pelacur walaupun, jahat tetapi baik. Kebalikan ini dituntut kepada pembaca agar membuat justifikasi tanpa panduan yang sebenarnya boleh membawa kepada hasil yang tidak adil. Adalah lebih baik jika laporan akhbar tempatan itu membuat penambahan agar pembaca khususnya golongan remaja tidak menerima laporan itu sebagai sesuatu yang baik dan boleh diterima akal sekali gus memperakui kerjaya tersebut seperti yang berlaku di Barat. Perkara ini nampak kecil, tetapi BESAR dalam pembinaan sahsiah generasi muda. Dalam kegawatan sahsiah manusia kini, yang benar itu perlu diperlihatkan benar. Percampuran kod (benar-salah-benar-salah) yang cacamarba hanya akan menyulitkan proses enkod dan dekod untuk menghasilkan keputusan yang wajar dan benar.

Sesuatu yang perlu direnungkan.

wallahua'alam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan