Ahad, 25 Disember 2011

DUNIA SEORANG PEMUDA : KONSERTO TERAKHIR

AIR DICINCANG tidak akan putus, waima sejauh mana hulu dan berbeza hilirnya. Air tetap tidak pernah terputus daripada asalnya. Malah, hala tujunya tetap sama – menuju lauta luas terbentang. Begitu jugalah kehidupan manusia yang penuh dengan pelbagai liku dan ragamnya. Begitulah yang cuba ditonjolkan oleh penulis, Abdullah Hussain. Hilmi, seorang pemuda kampung yangn serba naif datang ke Kuala Lumpur. Hajatnya menggunung tinggi untuk mendapatkan bantuan pekerjaan daripada bapa saudaranya, Dato’ Johari.

Malang, hajat murni kedatangan Hilmi tidak disenangi oleh Dato’ Johari malah mendapat tentangan hebat oleh isteri Dato’ Johari iaitu Datin Salmah. Bagi Dato’ Johari, kedatangan Hilmi seolah-olah cuba memaksa kenangan silam yang telah dilupakannya bertandang semula. Kenangan tentang dia meninggalkan isteri yang baru dikahwini atas desakan keluarga sebaik-baik menikmati ‘malam pertamanya’.

Kedatangan Hilmi juga dillihat Dato’ Johari sebagai satu cubaan bapa Hilmi iaitu Karim yang ingin budinya mengantikan tempatnya selepas Dato’ Johari melarikan diri dari kampung.Pada awalnya, Hilmi diselubungi rasa gembira lantaran mendapat tempat berteduh di rumah bapa saudara. Pemuda itu juga sangat bersyukur apabila Dato’ Johari berjanji akan mencarikan pekerjaan untuknya. Namun begitu, tidak mudah untuk Dato’ Johari mendapatkan pekerjaan untuk anak saudaranya itu. Dengan berbekalkan pendidikan Melayu sehingga darjah empat, siapalah yang mahu menggaji Hilmi? Rakan-rakan perniagaan yang sering ditaburkan budi jga tidak mampu membantunya. Lantas, Hilmi dijadikan tukang kebun dengan gaji 20 ringgit sebulan di rumah bapa saudaranya yang kaya-raya itu.Alam pula sangat mesra dengan Hilmi. Setiap pokok bunga, sayur-sayuran dan ayam yang dijaga Hilmi tumbuh dan membesar dengan subur dan sihat. Hal ini menjadi kebanggaan Datin Salmah yang suka memperlihatkan keindahan Taman Jepunnya kepada rakan-rakan morning coffeenya.



Sungguhpun Hilmi menyumbang jasa yang besar terhadap keindahan Taman Jepun yang menjadi kebanggaannya itu, Datin Salmah tetap menyimpang segunung rasa benci terhadap Hilmi. Sebagai seorang yang berpangkat dan sangat mementingkan darjat, Datin Salmah sangat malu dan enggan mengakui anak saudaranya itu sebagai yang selayaknya.Hilmi hanya mendapat secebis ketenangan setiap kali mendengar Hayati, anak perempuan tunggal Dato’ Johari memainkan pianonya. Malah, jauh di sudut hati Hilmi juga berasa tenang apabila dapat berbicara dan melihat raut wajah tenang seorang Hayati.

Tanpa disedari, bibit-bibit cinta tersemi jauh di sudut hati Hilmi dan Hayati. Sayangnya, kebencian Datin Salmah terhadap Hilmi dan keterikatan Hayati sebagai tunangan Mohsin menjadi penghalanng cinta mereka. Oleh sebab itu, Hayati dan Hilmi memendam perasaan.Tanpa pernah Himli sedari, perkenalannya dengan Hayati juga telah mencambahkan bakat alam yang ada pada dirinya terhadap muzik. Lenggok tari melodi piano yang sering dimainkan Hayati membuatkan Hilmi benar-benar jatuh cinta dengan muzik. Dengan bantuan Mamat, pemandu Dr. Nathan, Hilmi telah diperkenalkan dengan seorang pemuzik yang terkenal iaitu En. Bakar. Sebagai seorang yang berpengalaman, En. Bakar pasti bahawa Hilmi seorang anak muda yang sangat berbakat dan bakal menjadi pemuzik yang terkemuka jika berusaha dengan bersungguh-sungguh. Paling penting, tahap pendidikan Hilmi tidak menjadi penghalang untuk Hilmi memajukan diri dalam industri itu. Lantaran tidak tahan dengan cemuhan dan kebencian Datin Salmah terhadapnya, Hilmi telah meninggalkan rumah Dato’ Johari dengan alasan ingin pulang ke kampung.


Pemergian Hilmi memberikan tamparan hebat kepada Hayati. Kemurungan menerjah dirnya. Namun, kemurungan itu telah mengajar Hayati untuk lebih mendekati Ilahi. Perubahan positif itu menimbulkan kerisauan di hati Datin Salmah menggunung. Perubahan Hayati itu dituduh berpunca daripada perbuatan songsang Hilmi terhadap Hayati.Dengan bantuan dan didikan En. Bakar, Hilmi berjaya memasuki sebuah quartet. Persembahan pertama Hilmi iaitu bermain biola bagi mengiringi penyanyi terkenal, Alice Lee telah melonjakkan namanya. Hilmi dianggap sebagai Pemain Biola Hikmat di Malaysia. Namun begitu, Hilmi tetap tidak pernah melupakan Hayati. Begitu juga sebaliknya. Atas dasar kepatuhan terhadap ibu bapa, Hayati bersetuju untuk mengahwini Mohsin. Hilmi pula, atas rasa berhutang budi dan sunyi telah menerima Azizah, anak tunggal En. Bakar sebagai isteri.Walau bagaimanapun, perkahwinan Himi dan Azizah tidak selamanya bahagia.


Setelah dikurniakan seorang anak lelaki – Hakim, masing-masing mula berubah hati dan merindui kehidupan masa bujang mereka. Azizah menuduh Hilmi masih tidak melupakan Hayati. Manakala, Hilmi mendakwa Azizah terlalu tidak memahami kerjayanya. Dalam kepincangan rumah tangga itu, Hilmi dilimpahi pula ilham sehingga terhasillah lagu ‘Cinta dan Tangis’ dan ‘Balada Kasih’.Tanpa diberitahu penyakit yang dihadapi, khalayak dikejutkan dengan berita Hilmi dimasukkan ke Unit Rawatan Khusus di Hospitak Besar pada malam bersejarah. Hilmi yang sepatutnya memimpin orkestranya dalam persembahan langsung ‘Hilmi Poutpouri’ di Dewan Tunku Canselor, Universiti Malaya telah digantikan oleh seornag wanita yang sangat mengetahui malah memiliki nota-nota muzik Hilmi. Debaran memuncak apabila Dato’ Johari bertemu dengan bapa Hilmi iaitu Karim. Pertemuan dua bapa itu mengejutkan Dato’ Johari, Datin Salmah dan Hayati yang diberitahu status sebenar Hilmi.

Sabtu, 24 Disember 2011

KISAH SEEKOR KUCING DAN MANUSIA ANEKA BANGSA

SAYA percaya, sifat kemanusiaan boleh menyatukan insan. Sifat kemanusiaan jika dipratikkan dalam kehidupan dan jiwa manusia dengan baik pasti mampu membuahkan hidup aman damai dan rukun. Saya bukanlah mahu berbicara panjang lebar tentang manusia dan kemanusiaan. Cuma, saya tergerak untuk berkongsi cerita lagi mengenai satu nilai kemanusiaan yang semakin hilang dalam diri makhluk bergelar insan. Nilai kasih sayang. Nilai hormat terhadap haiwan, makhluk ciptaan Allah yang dihadirkan sebagai teman dan ujian buat manusia di bumi ini.

Seumur hidup, saya tidak pernah membaca majalah Mastika. Entah, saya seolah-olah ada elergi yang tinggi hatta untuk menyentuh majalah itu sejak saya kecil. Tengah hari ini, saya ke rumah jiran bernama Kak Ros. Jiran saya yang baik ini mahu emak mengajar dia memasak sambal ikan bilis. Maklumlah, saya sekadar mengikut atas permintaan emak. Ketika itu kami berbual tentang kucing tanpa nama yang pernah saya coretkan dalam entri terdahulu.

"Oh, adik ada baca tak pasal kucing yang kena langgar tu?" tanya Kak Ros sambil memotong bawang kecil.

"Tak ada pula. Akak baca di mana?"

"Di Mastika tu. Ada kisah kucing kena langgar, apa namanya yang lelaki suka kucing tu tolong."

"Papa Hero? Pasal kucing yang kena potong kaki kemudian dia selamatkan tu?"

"Bukan, ini pasal kucing kena buang tengah jalan. Sekejap akak ambil majalah tu."

Saya tidak teragak-agak pula kali ini untuk membuka dan menyelak halaman majalah Mastika. Sebelum tiba pada tulisan Papa Hero, saya sempat membaca catatan seorang penulis lelaki mengenai pengalamannya mengunjungi pusat haiwan DBKL. Penulis itu bercerita mengenai maklumat yang diperoleh. Setiap kucing yang ditemui dan diletakkan di situ akan dimatikan melalui sejenis suntikan sekiranya tidak dituntut oleh sesiapa sebagai kucing angkat. Ops, ini memang satu hal yang saya sangat tidak setuju.

Beberapa hari lalu ketika saya menemui Dr. Prem, beliau turut ada memberitahu saya mengenai hal ini. Kami berbincang perihal segelintir pihak yang suka membeli baka mahal, lebih suka membeli haiwan di kedai dengan harga yang tinggi tetapi lupa akan hak haiwan-haiwan seperti yang disebutkan dalam artikel itu.

Sekiranya ada sesiapa yang mahukan kucing atau anjing sebagai haiwan peliharaan, fikirkanlah nasib haiwan-haiwan seperti anjing dan kucing di SPCA sekiranya tiada insan yang hadir dan membawa pulang mereka, hidup bahagia dipelihara.

Isu yang dibawa oleh penulis artikel dan Papa Hero dalam majalah berkenaan mengingatkan saya pada nasib seekor anak kucing yang berubah atas tindakan waras dan nilai kemanusiaan yang ada dalam jiwa insan. Ketika menjemput Chubby pulang dan sekali gus mengambil kucing tanpa nama dari Hospital Gasing, Petaling Jaya, saya tertarik pada sebuah kotak kecil di atas kaunter pendaftaran. Seorang lelaki tinggi yang saya tidak lihat wajahnya berdiri di situ.
Deria ingin tahu membuatkan saya mendekati kotak itu. Indahnya. Di dalam kota itu ada seekor anak kucing yang masih kecil. Saya jangka, ysia anak kucing itu sekitar tiga minggu. Telinganya pun kelihatan baru 'naik'. Wah, sangat comel.


"You nak ambillah," kata pendaftar berbangsa India yang gempal itu.


"Kenapa?"


"Lelaki ini jumpa di tepi jalan. Dia nak put to sleep this kucing kalau tak ada orang ambil. Dia tak boleh jaga sebab dia nak balik Australia. You ambillah. Kesian ...," rayu dia yang tidak dapat mengambil anak kucing itu kerana tinggal di kawasan apartmen yang melarang pemeliharaan haiwan.

Ops, saya jadi resah. Anak kucing comel itu akan disuntik mati sekiranya tiada orang yang mahu mengambilnya kerana lelaki itu tidak mahu anak kucing itu terbiar di tepi jalan. Ops, saya semakin resah.

Seboleh-bolehnya, saya tidak mahu mengambil anak kucing lagi. Tiada ruang yang cukup buat masa ini. Kekangan ruang untuk mengambil kucing terbiar menjadi antara faktor saya tidak sabar menunggu masa untuk berpindah rumah pada tahun hadapan. Hajat saya, dengan ruang yang lebih luas dapatlah saya membantu haiwan comel ini semampu daya.Berbalik pada cerita, saya segera memanggil Kakak Zahrah. Anak saudara Cikgu Norhana yang turut serta ketika itu. Pada dia saya cuba memujuk agar mengambil anak kucing comel itu. Pada mulanya, Kakak Zahrah enggan kerana baru beberapa minggu lalu dia ada mengambil anak kucing tetapi mati tidak lama selepas itu. Bagi saya, mati secara semula jadi, secara fitrah itu lebih baik.


Cikgu Norhana pula terus bertegas mahu mengambil anak kucing itu. Ketika itu juga datang teman wanita lelaki itu, seorang yang berbangsa Punjabi. Di tangannya ada sebotol susu berharga RM30 yang dibeli dari kedai haiwan di sebelah hospital.

"Please, cik. Ambillah kucing ini. Kasihan, ini saya belikan susu. Kalau saya tinggal sini, saya pasti ambil. Tapi saya mahu pulang esok ke Melbourne. Please, kasihan dia. Ambil ya. Saya pergi beli botol susu dia dulu," ujar wanita manis berambut panjang itu penuh semangat dan rayu.

Dia pergi meninggalkan kami. Pendaftar itu memberikan makanan tin percuma kepada Cikgu Norhana dan kotak kecil yang lebih kemas untuk si kecil itu. Ketika wanita itu tiba dan sudah pasti akan kerelaan Cikgu Norhana dan Kakak Zahrah untuk menjadikan si comel itu kucing mereka, dia melompat kegembiraan. (Anda bayangkan, seorang wanita melompat di tengah awam :P). Ya, dia begitu gembira kerana si comel itu tidak terbiar di tepi jalan dan dia tidak perlu mematikan kucing itu secara tidak fitrah.

Alhamdulillah
. Saya teringin sekali memelihara kucing kecil itu. Sayang dan kasih saya pada makhluk ini tidak berbelah bahagi. Akan tetapi, saya tetap bersyukur kerana si comel mendapat tuan yang baik dan prihatin. Si Comel itu diberi nama Stripe memandangkan warna bulunya yang berbelang. Kalau ikut hati saya, nama Tuah menjadi pilihan. Maka, saya tetap memanggil si comel itu, TUAH. Apa-apa pun, Stripe memang bertuah.
Saya yakin sekiranya Stripe dijaga penuh kasih, diberi perlindungan, susu dan haba yang wajar, dia akan sihat dan hidup cergas sama seperti Panglima Awang yang juga saya ambil seusia Stripe pada tahun 2010 lalu dan kini hidup dan membesar dengan sihat. Awang hidup hanya dengan susu soya sehingga berusia tiga bulan dan sudah boleh makan makanan pejal. Alhamdulillah. Saya tidak lupa keadaan Tuah ketika ralit melihat dalam samar pandangannya perbualan antara kami. Dia menoleh ke kiri dan ke kanan. Sesekali dia mengiau apabila tidak diperhatikan. Sungguh comel.

Lihat kegembiraan wanita Punjabi dan lelaki Kaukasi itu, serta saya? Kami berlainan bangsa dan agama tetapi berkongsi kasih, simpati dan empati yang sama. Nilai yang sama ini telah menyelamatkan si kecil Stripe daripada menjadi mangsa suntikan entah apa nama saintifiknya itu. Alhamdulillah, ini takdir yang indah Allah beri buat kami. Kepada semua yang bergelar manusia, mari kita raikan kasih cinta terhadap haiwan kesayangan Rasulullah SAW ini.


Semoga ada baiknya. Semoga semakin banyak masyarakat yang sedar betapa nilai kemanusiaan terhadap haiwan bukan isu kecil kerana alpa kita pada mereka akan memberi natijah di alam sana. Ingat kisah seorang pelacur yang memberi air kepada seekor anjing kehausan?



Salam kemanusiaan

Manusia dan haiwan berkongsi bumi Tuhan.

Rabu, 21 Disember 2011

SELAMAT PERGI, KUCING TANPA NAMA

AIR MATA saya bergenang saat berniat untuk menulis entri ini. Hanya Allah yang Maha Mengetahui perasaan yang terkepung dalam jiwa saya ini setiap kali mengenang si comel tanpa nama itu. Namun, saya gagahkan hati untuk menulis di sini. Biar pengalaman ini kekal di ruangan ini dan ingatan saya, yang boleh dijadikan pedoman kepada pembaca, maka ambillah.


Pagi Isnin, 19 Disember 2011, jam 8:30 pagi. Ketika itu saya sedang sarapan milo panas dan biskut chipsmore. Mengikut rancangan awal, saya mahu ke Hospital Selayang selepas sarapan untuk mengambil bekalan ubat emak yang sudah habis. Namun, seorang jiran berbicara antara mereka. Telinga saya tajam mendengar perbualan mereka di luar rumah.


"Kau tahu rumah besar kat hujung jalan tu? Yang pemilik petronas depan tu?" kata Jiran 1.

"Ak aa, kenapa?"

"Ada kucing parsi cantik sangat! Kena gigit anjing kot. Dia duk je depan rumah tu," jawab Jiran 1.

Saya berdiam beberapa ketika. Entah, saya memang tidak boleh mendengar kisah-kisah sedih mengenai kucing atau mana-mana haiwan seperti tupai, anjing, kucing, arnab dan yang sewaktu dengannya ditimpa kemalangan. Hati saya mudah rawan. Tanpa dirancang, berpandukan dialog jiran berdua tadi, saya gegas mencari kucing yang dimaksudkan. Dua kali saya melalui jalan yang sama, tidak saya temui kucing itu sehinggalah mata saya tertancap pada seekor kucing duduk diam di tepi jalan, berdekatan rumah yang dimaksudkan tadi.

Saya mematikan enjin motor dan bergegas mendekati kucing itu. Dia mengiau kuat saat saya mendatangi dan menegurnya. Saya agak cemas. Satu beg kertas yang sudah saya sediakan sebelum menjejakinya saya keluarkan. Tiada cara lain, saya mengangkat perlahan-lahan kucing itu lalu dimasukkan ke dalam beg kertas itu. Tentu dia sakit kerana itu dia menjerit. Sakitnya hati saya ketika itu.

Tiba di rumah, saya segera menyapu minyak gamat pada bahagian luka. Ketika itu saya cuma melihat luka pada bahagian pinggulnya dan satu tebukan kecil di perutnya. Saya nekad untuk m membawanya ke Klinik Haiwan di Bandar Baru Selayang. Kalau ikutkan hati, saya tidak akan ke sana kerana saya hilang keyakinan pada pengamal klinik itu akan tetapi itu sajalah klinik yang paling dekat. Hospital Gasing di Petaling Jaya terlalu jauh untuk saya yang tidak berlesen memandu membawanya ke sana.

Sebelum itu, saya ke kedai mamak untuk mendapatkan kotak. Syukur, mamak itu memberikan saya kotak percuma apabila saya katakan saya mahu kotak untuk buat duduk kucing sakit yang kena gigit anjing. Dia berkata "Tak apa tak apa, saya tolong itu kucing nanti Tuhan bagi saya rahmat ...".
Sementara saya bersiap, kucing tanpa nama yang comel itu diam di dalam kotak. Sempatlah saya masukkan beberapa suntik air kosong ke dalam mulutnya. Nyata, dia kehausan.


Jam 11 pagi saya membawa si comel dengan menaiki motorsikal, dengan sangat hati-hati. Malangnya, apabila tiba di hospital itu, doktor berkata dengan wajah jijik, "Oh, ini serius punya ni. Saya tak boleh buat ni. Saya tak de kelengkapan, tak de harapan ni ..."

"Okey, tak pe. Doktor tolong cuci je luka dia. Nanti saya bawa dia ke PJ. Doktor ambil no fon saya, saya nak ke Hospital Selayang sekejap, nanti saya datang ambil dia .."


Tiba di Hospital Selayang, giliran saya untuk mengambil ubat ialah 55 lagi! Wow, itu jumlah yang besar. Saya tidak boleh tunggu. Saya minta bantuan ahli farmasi di situ agar menyimpan bekalan ubat, petang saya akan datang mengambilnya.


Setelah mengisi minyak kenderaan roda dua saya, gegas ke klinik untuk membawa si comel ke PJ. Setelah bulu di bahagian pinggulnya dicukur barulah saya nampak betapa besar lompongnya di pinggul, sehingga menampakkan kolonnya. Doktor memberikan suntikan sedatif kepadanya. Seorang wanita berambut perang memasuki klinik itu untuk meninggalkan kucingnya di klinik kerana mahu pulang bercuti. Wanita itu terkejut melihat keadaan si comel :


"Ya Allah, teruknya kenapa ni dik?"



"Entahlah kak. Tapi saya rasa dia kena gigit anjing sebab malam tadi ada kumpulan anjing berkeliaran di kawasan rumah. Entah kucing siapa ni, merayau agaknya malam tadi," sambil saya usap kepala si comel.


"Oh, bukan kucing adik?"



"Bukan, dia saya jumpa di tepi jalan macam tu. Okey, Dr berapa kos?"


"RM40."


"Eh tak apa. Biar akak bayar, adik bawalah dia pergi tempat tu. Kalau boleh, akak nak hantarkan tapi kereta akak rosak. Hati-hati bawa motor tu, perlahan-lahan."



---


Air mata saya mengalir sepanjang saya menunggang menuju Gasing Veterinary Hospital, Jalan Gasing Petaling Jaya. Si comel saya masukkan ke dalam beg sandang yang saya pakai di bahagian depan dengan bahagian atas terbuka. Pada mulanya saya agar berkira-kira mahu masukkan dia ke dalam beg itu dalam keadaan dirinya yang berdarah, namun itu saja yang mampu saya buat.


Itulah kali pertama saya menunggang jauh, salah jalan ke Hospital Pantai sebelum melalui jalan Pantai Dalam dan tiba di hospital. Di hospital, Dr. Prem memberi rawatan kecemasan kepada si comel. Sebaik-baik sahaja melihat si comel, dokto terus berkata :



"Oh, ini serius. Bila awak jumpa dia?"


"Pagi tadi dalam jam 9 tapi saya rasa dia ada di tempat dia duduk tadi dari malam tadi. Sebab sekumpulan anjing berkeliaran di kawasan perumahan sekitar jam 1:30 pagi," jelas saya.


Dr. Prem mengetuk ekor dan kaki si comel dengan alat pengetuk perubatan. Tiada reaksi.


"Kalau dia tak bereaksi sebab dia kena sedatif, it's okay. Tapi kalau memang dia tak boleh gerak bahagian ini, I think there's no chance for him."


Saya menangis lagi. Entah kenapa. Itu bukan kucing saya pun.


Dr. Prem mencukur bulu di tangan kanan dan memasukkan air ke dalam badannya.


"Awak lihat di sini, semua muscle dia sudah tiada. His colon is okay but dia punya muscle semua dah tak ada. Kalau dia sedar dan masih tak boleh gerakkan kaki, itu tandanya dia sudah lumpuh sebab sudah hilang muscle."


"Tak apa, dr try rawat dia," tegas saya.


"Ya, we can try but if he survive, siapa akan jaga dia. Dia akan hilang sistem kawalan najis dan lumpuh, kos hidupnya sangat tinggi."


"Jadi dia akan mati?" soal saya dalam sendu.


"Usually kalau kucing kena gigit anjing, enzim dalam liur anjing yang masuk dalam saraf akan menyebabkan kucing mati. Two days or three days ..."

"Tak apalah, doktor. Just do your best for himlah ..."


"Okay, I'll."



Dr. Prem dibantu oleh Dr. Adah, saya menghubungi emak bertanya pendapat tentang si comel. Emak berterus-terang tidak sanggup menjaga kucing lumpuh. Semasa saya kecil, emak pernah menjaga kucing lumpuh dan buta. Sangat sukar terutama untuk menguruskan najisnya yang tidak dapat dikawal. Saya pitam seketika sesudah melihat Chubby yang juga di situ setelah enam hari kerana masalah jantung.


Saya menemui Dr. Prem :


"Just do your best for him, Doc. You know the best for him, right. Kalau dia sukar ... just make him sleep?"


"Yes, that's the best thing," jawab Dr. Prem yang sangat komited.


"Saya cuma harap dapat ringankan sakit dia," kata saya perlahan.


"That's right. I will do the best for him ..."



Saya pulang dengan perasaan yang pelbagai. Berkecamuk. Saya mahu menjaganya, tetapi tidak mampu dari segi ruang, masa kerana dia sangat perlukan perhatian jika benar usianya panjang. Saya berserah. Malam, sms daripada Dr. Prem tiba. Si comel sudah disuntik ...


Selasa 21.12.11, saya tiba di Hospital Gasing untuk mengambil si comel dan Chubby.


"Do you want to take back the cat or just let us handle?" tanya Dr. Adah.


"Kalau di sini, dia akan ditanam?" tanya saya.


"Nope, kami bakar."

"Oh, tak apalah. Saya bawa balik dia dan tanam."


Seorang pekerja membawa saya ke belakang. Si comel sudah di dalam peti beku. Hati saya runtun. Rasa sangat pilu. Saya gagal membantu dia. Saya terkenang detik kali pertama melihat dia, wajahnya yang comel, ngiauannya yang mengandung rasa sakit ...


Jujur, saya tidak akan melupakan si comel tanpa nama. Saya sayang akan dirinya. Saya mohon maaf kerana tidak dapat membantu dirinya yang sakit. Semoga dia sudah aman di sisi-Nya


....