Selasa, 5 April 2011

SEDIKIT TENTANG HAK CIPTA DAN CATATAN BIASA

SUDAH BEBERAPA hari hujan tidak turun. Cuaca menjadi bahang dan hawa panas melata. Walau bagaimanapun, bunyi guruh bergempita di dalam cerah dan bahang cuaca itu. Saya, Kak Rozi, Nada dan Asrul bertemu di Kafe Bunga Raya. Sudah agak lama kami tidak bertemu. Kali terakhir pertemuan kami adalah pada awal Februari yang lalu. Alhamdulillah, masing-masing berada dalam landasan kerjaya tersendiri. Asrul Sany kini sebagai penyelidik untuk sebuah rancangan berkaitan makanan dan Nada sebagai penulis.


Alhamdulillah, Wacana Sastera "Apa Itu Plagiat" berjalan dengan lancar. Tidak ada masalah berkaitan kelewatan hidangan seperti yang sering berlaku dan dikhuatiri. Persiapan juga berjalan dengan lancar. Prof. Madya Dr. Rohazar Wati dan Sdr. Mohd Fairuz Mhd. Padoli (MF Kencana) telah memberikan pembentangan yang sangat menarik dan bermanfaat. Prof. Rohazar dengan kepakaran dan kearifannya dalam dunia harta intelek. Saya mengagumi kesungguhan dan keghairahan beliau untuk berkongsi maklumat dengan para siswa dan hadirin yang menyertai wacana santai itu. Pengalaman membentangkan kertas kerja berkenaan harta intelek di dalam dan luar negara serta ketekalan berada dalam dunia perundangan harta intelek selama lebih daripada 20 tahun memberi kelebihan kepada Prof. Madya Rohazar Wati untuk berkongsi ilmu dan pengetahuan berkaitan dengan sungguh meyakinkan.


Sememangnya, adalah sangat penitng untuk penggiat seni yang mahu menceburkan diri dalam dunia industri kreatif untuk mengetahui hak dan kuasa yang mereka ada sebagai pemegang hak cipta. Akta Hak Cipta 1987 yang telah digubal memberi ruang kepada pemegang hak cipta untuk melindungi karya dan kewibawaan pemegang dan pencipta karya berkenaan. Mohd Fairuz pula berkongsi pengalaman beliau dalam beberapa kes mengenai plagiarisme dan kes 'Jangan Tegur' yang berlaku sekitar tahun 2008 yang lalu. Sesuatu yang dapat diambil hasil daripada pembentangan beliau adalah perlunya mahasiswa atau sesiapa sahaja yang mahu atau baru menceburkan diri dalam bidang kreatif ini agar berhati-hati, tidak terlalu teruja dan bijak bertingkah dalam berurusan dengan pihak-pihak terbabit yang melibatkan karya kreatif.


Namun demikian, sesuatu yang agak sulit untuk dijelaskan adalah sejauh mana penguatkuasaan undang-undang berkenaan dalam memastikan hak dan kepentingan pemegang hak cipta terjamin dan terpelihara? Jika dilihat dari segi denda yang dikenakan atas Patrick d' Arvor, penulis terkenal Perancis didakwa melakukan plagiarisme atas sebahagian besar sebuah karya penulis Amerika dan surat-surat bekas kekasihnya ke dalam novel beliau jauh ketinggalan jika dibandingkan dengan denda yang dimuktamadkan terhadap kesalahan yang sama di Malaysia.


Dalam masa yang sama, kesedaran pengkarya dalam mempertahankan hak cipta dan memanfaatkan undang-undang yang tersedia juga sangat menyedihkan. Kebanyakan penggiat seni lebih senang untuk mengambil langkah "biarlah ..." daripada memanfaatkan Akta Hak Cipta 1987. Apakah tindakan ambil mudah ini rentetan kurangnya pengetahuan mereka terhadap perlindungan dan kepentingan melindungi karya? Kurangnya rasa kepunyaan untuk mempertahankan karya yang dilanggar? Saya masih ingat ketika Noraniza Idris ditemu bual dalam satu rancangan berkenaan sebuah lagu nyanyian beliau yang dihasilkan oleh Pak Ngah telah didapati ditiru oleh sebuah kumpulan penyanyi di Thailand. Sewaktu ditanya oleh wartawan, penyanyi lagu etnik kreatif itu gagal memberi jawapan akan langkah yang boleh diambil untuk menangani masalah berkenaan.


Umumnya, masalah plagiarisme dan hak cipta ialah masalah sejagat. Hal ini berlaku di mana-mana sahaja. Yang membezakannya ialah penguatkuasaan terhadap isu ini. Jika diperhatikan Perancis dan negara-negara Eropah mempunyai ketekalan dan sistem penguatkuasaan yang jauh lebih baik dan serius dalam menangani isu ini. Adalah baik sekiranya pihak berkaitan di Malaysia mengambil berat isu dan industri ini bagi menjamin kelestarian karya seni sebagai salah satu sendi tamadun bangsa.


Penggiat seni harus menyedari bahawa penyertaan Malaysia dalam Konvensyen Berne menetapkan bahawa sesebuah karya itu dilindungi sebaik-baik sahaja karya itu telah dipindahkan dalam bentuk material tanpa memerlukan pemegang hak cipta karya melakukan pendaftaran. Oleh itu, sebagai pemegang hak cipta adalah wajar karya itu dipertahankan dan dilindungi agar tidak dipergunakan oleh pihak tidak bertanggungjawab untuk mengaut keuntungan dengan mudah.


Catatan ini hanyalah sedikit ringkasan mengenai wacana yang amat bermanfaat hari ini. Sebagai mantan siswa yang pernah mengikuti kursus Kesenian dan Undang-Undang dan terpilih pula untuk membuat kertas kerja mengenai tajuk Hak Cipta, saya berasakan betapa isu dan pengetahuan penggiat seni terhadap isu ini adalah sangat penting agar pengkarya tidak mudah ditipu dan dipermainkan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. Wacana ini memperkukuh maklumat berkenaan hak cipta, plagiarisme dan harta intelek. Wacana kali ini tamat lewat daripada yang dijadualkan ekoran daripada persoalan-persoalan yang dibangkitkan oleh hadirin.


Dan, hari ini agak memenatkan saya. Seharian menemankan emak di Hospital Selayang semalam, melihat dos-dos tambahan yang diberikan doktor kepada emak menambahkan berat minda saya. Barangkali, kepenatan itu yang membuatkan saya mampu menulis entri ini setelah agak lama berhibernasi daripada aktif menulis entri . Insya-Allah, bermula esok dan hari-hari seterusnya saya akan bermastautin buat beberapa ketika di Pusat Dokumentasi Melayu (DBP) bagi menyambung pencarian judul-judul drama yang ada di Malaysia sejak Megat Terawis 'dilahirkan'. Fikiran saya tidak akan tenang selagi semua rak majalah Dewan Sastera yang tinggi itu belum saya terokai setiap jilidnya.


Prof. Madya Dr. Rohazar Wati Zuallcobley dan Sdr. Mohd Fairuz Mhd Padoli, terima kasih daun keladi, perkongsian kalian mengukuhkan nurani

---

Tiada ulasan:

Catat Ulasan