Selasa, 18 Januari 2011

KONFLIK KANAK-KANAK DALAM THE WHITE BALLOON

FILEM-FILEM IRAN tidak asing lagi dalam dunia perfileman antarabangsa. Meskipun terdapat banyak polemik mengenai Iran, karyawan seluruh dunia mengiktiraf kebolehan Iran dalam menerbitkan filem-filem bermutu tinggi. Kebanyakan filem Iran lebih mementingkan nilai dan isu yang cuba dibangkitkan berbanding aspek sinematografi yang lain. Dalam masa yang sama, filem-filem Iran turut dikenali dengan garapan naratif mudah tetapi menyimpan pemikiran tinggi untuk dihayati oleh khalayak yang aktif berfikir.

The White Balloon ialah filem yang diterbitkan pada tahun 1995. Filem ini diarahkan oleh Jafar Panahi dengan lakon layar oleh Abbas Kiarostami. Filem yang menggunakan latar masa satu jam sebelum Tahun Baru Iran ini ditunjangi oleh Aida Mohammadkhani sebagai Razieh, kanak-kanak berusia tujuh tahun. Hampir 98% filem ini mengangkat latar sebuah pasar di Tehran.

Lima minit pembukaan, filem ini memaparkan kegelisahan ibu mencari Razieh. Kesibukan pasar menampilkan watak-watak yang berkait rapat dengan konflik Razieh seterusnya. Dalam adegan ini, kemunculan watak seperti penjual belon, tentera Iran dan Devish berkembang pada plot seterusnya yang melibatkan konflik bersama Razieh. Setelah gagal mencari Razieh, ibu mendapat tahu Razieh di pertunjukan ular oleh penjual belon iaitu budak Afghan. Ibu pantas menarik tangan Razieh dan tergesa-gesa pulang kerana masa untuk persiapan menyambut Tahun Baru semakin singkat. Walau bagaimanapun, Razieh yang terpikat dengan seekor ikan emas di sebuah kedai ikan telah melengahkan ibu. Razieh meminta agar ibu membelikan dia ikan emas tersebut yang dijual dengan harga 100 toman. Ibu Razieh tidak menurut keinginan Razieh kerana mereka telah pun mempunyai ikan emas di rumah.

Adegan ini memperlihatkan khalayak akan kedegilan seorang anak kecil yang mahu kehendaknya dituruti. Razieh meneruskan agenda Razieh memujuk ibu sewaktu tiba di rumah namungagal. Dengan linangan air mata, Razieh memujuk Ali (abang Razieh) supaya memujuk ibu agar memenuhi kehendaknya. Ali, seorang yang menurut kata telah memujuk ibu dengan syarat Razieh mesti memberikan belon kepunyaannya kepada Ali. Walaupun Razieh tidak bersetuju dengan permintaan Ali, ingatannya terhadap ikan emas cantik yang dikehendaki membuatkan Razieh bersetuju.

Ibu memberikan 500 toman iaitu baki wang yang mereka miliki kepada Razieh untuk pergi membeli ikan emas. Razieh yang teruja berlari pantas menuju kedai menjual ikan. Tiba di kawasan pertunjukan ular, Razieh singgah sebentar dan melihat pertunjukan tersebut. Devish, pemilik ular yang meminta penonton memberikan wang untuk melihat ularnya telah mengambil wang 500 toman Razieh yang diletak di dalam bekas meletak ikan. Razieh merayu dan berjaya mendapatkan semula 500 tomannya setelah lama dipermainkan Devish.

Setelah mendapatkan semula wang, Razieh bergegas meninggalkan kawasan pertunjukan. Dia berhenti seketika di kedai kuih dan mendapati wang 500 tomannya telah tercicir sebaik-baik tiba di kedai ikan. Seorang Wanita tua membantu Razieh mencari wang yang tercicir. Wang tersebut ditemui dalam longkang kering bersebelahan kedai tukang jahit, En. Bachtiari. Sebelum meninggalkan Razieh, Wanita menasihati dia agar tidak keluar seorang diri. Di sini, penonton diberitahu akan sebab Razieh begitu ingin melihat pertunjukan ular. Keinginan Razieh bertitik tolak daripada larangan bahawa wanita dan gadis seperti Razieh tidak boleh berada di kawasan lelaki seperti itu.

Konflik Razieh menjadi semakin hebat apabila dia terpaksa berusaha mendapatkan semula 500 toman di dalam longkang berkenaan. Mr. Bachtiari yang berjanji akan membantu Razieh dengan Wanita tadi tidak memenuhi janjinya. Razieh pergi semula ke kedai ikan dan memberitahu penjual agar tidak menjual ikan emas yang ingin dibeli. Penjual mahu memberikan ikan emas yang dikehendaki Razieh dan membenarkan Razieh membayarnya pada hari kemudian. Namun, Razieh enggan menerimanya dan meminta penjual menyimpan ikan tersebut sehingga dia berjaya mendapatkan semula wangnya.

Setelah melalui pelbagai rintangan, Ali yang mencari Razieh akhirnya meminta bantuan seorang budak Afghan. Kayu budak Afghan digunakan untuk mengambil 500 toman tetapi gagal. Ali bergegas mencari gula-gula getah untuk dilekatkan pada hujung kayu agar dapat menarik 500 toman ke atas. Setelah wang itu berjaya ditarik, Razieh dan Ali terus ke kedai membeli ikan emas dan meninggalkan budak Afghan yang hanya melihat mereka. Filem ini diakhiri dengan adegan budak Afgan memegang kayu dengan hujung satu belon putih di hujung atasnya, suara pengulas radio mengumumkan Tahun Baru Iran melatari suasana itu.

Seperti yang disebutkan tadi, filem ini membawa naratif yang mudah pada sekali pandangan. Kisah berkisar pada watak utama iaitu Razieh dengan konfliknya untuk mendapatkan semula wang 500 toman yang jatuh ke dalam longkang. Sepanjang cerita Razieh untuk memiliki ikan emas, Razieh berdepan dengan pelbagai konflik :

1. Ibu yang enggan memenuhi permintaannya.
2. Dipermainkan oleh Devish dalam pertunjukan ular.
3. Penjual ikan menjual ikan dengann harga 200 toman sedangkan pada awalnya dengan harga 100 toman.
4. Wang 500 toman tercicir.
5. Liku Razieh untuk mendapatkan semula duit yang tercicir.

Tanpa sedar, filem ini turut membawa perbezaan sudut pandangan antara usia. Dalam hal ini, Razieh tidak mahu pulang ke rumah selagi wang 500 toman tidak ditemui kerana khuatir dimarahi ibu. Manakala, di pihak golongan dewasa seperti Wanita, En. Bachtiari dan Hossen, Razieh ditenangkan dan disuruh saja pulang ke rumah. Lebih penting, karya ini mengetengahkan daya kehendak yang kuat dalam diri kanak-kanak dan tanggapan kanak-kanak yang berasakan tindakan mereka benar belaka. Kesukaran yang dihadapi Razieh menjadi simbol kesusahan yang dihadapi rakyat di situ namun usaha membolehkan mereka terus berdiri
utuh.

Filem ini diakhiri dengan memberi tanda soal kepada khalayak tentang budak Afghan yang bertungkus-lumus membantu Ali dan Razieh tetapi terus ditinggalkan begitu sahaja, pada saat Tahun Baru tiba. Filem The White Balloon telah menerima beberapa anugerah antarabangsa :

1. Prix de la Camera d'Or, 1995 Cannes Film Festival
2. Gold Award, Tokyo International Film Festival, 1995
3. Best International Film, Sudbury Cinéfest, 1995
4. International Jury Award, São Paulo International Film Festival, 1995

Tiada ulasan:

Catat Ulasan