Ahad, 25 Disember 2011

DUNIA SEORANG PEMUDA : KONSERTO TERAKHIR

AIR DICINCANG tidak akan putus, waima sejauh mana hulu dan berbeza hilirnya. Air tetap tidak pernah terputus daripada asalnya. Malah, hala tujunya tetap sama – menuju lauta luas terbentang. Begitu jugalah kehidupan manusia yang penuh dengan pelbagai liku dan ragamnya. Begitulah yang cuba ditonjolkan oleh penulis, Abdullah Hussain. Hilmi, seorang pemuda kampung yangn serba naif datang ke Kuala Lumpur. Hajatnya menggunung tinggi untuk mendapatkan bantuan pekerjaan daripada bapa saudaranya, Dato’ Johari.

Malang, hajat murni kedatangan Hilmi tidak disenangi oleh Dato’ Johari malah mendapat tentangan hebat oleh isteri Dato’ Johari iaitu Datin Salmah. Bagi Dato’ Johari, kedatangan Hilmi seolah-olah cuba memaksa kenangan silam yang telah dilupakannya bertandang semula. Kenangan tentang dia meninggalkan isteri yang baru dikahwini atas desakan keluarga sebaik-baik menikmati ‘malam pertamanya’.

Kedatangan Hilmi juga dillihat Dato’ Johari sebagai satu cubaan bapa Hilmi iaitu Karim yang ingin budinya mengantikan tempatnya selepas Dato’ Johari melarikan diri dari kampung.Pada awalnya, Hilmi diselubungi rasa gembira lantaran mendapat tempat berteduh di rumah bapa saudara. Pemuda itu juga sangat bersyukur apabila Dato’ Johari berjanji akan mencarikan pekerjaan untuknya. Namun begitu, tidak mudah untuk Dato’ Johari mendapatkan pekerjaan untuk anak saudaranya itu. Dengan berbekalkan pendidikan Melayu sehingga darjah empat, siapalah yang mahu menggaji Hilmi? Rakan-rakan perniagaan yang sering ditaburkan budi jga tidak mampu membantunya. Lantas, Hilmi dijadikan tukang kebun dengan gaji 20 ringgit sebulan di rumah bapa saudaranya yang kaya-raya itu.Alam pula sangat mesra dengan Hilmi. Setiap pokok bunga, sayur-sayuran dan ayam yang dijaga Hilmi tumbuh dan membesar dengan subur dan sihat. Hal ini menjadi kebanggaan Datin Salmah yang suka memperlihatkan keindahan Taman Jepunnya kepada rakan-rakan morning coffeenya.



Sungguhpun Hilmi menyumbang jasa yang besar terhadap keindahan Taman Jepun yang menjadi kebanggaannya itu, Datin Salmah tetap menyimpang segunung rasa benci terhadap Hilmi. Sebagai seorang yang berpangkat dan sangat mementingkan darjat, Datin Salmah sangat malu dan enggan mengakui anak saudaranya itu sebagai yang selayaknya.Hilmi hanya mendapat secebis ketenangan setiap kali mendengar Hayati, anak perempuan tunggal Dato’ Johari memainkan pianonya. Malah, jauh di sudut hati Hilmi juga berasa tenang apabila dapat berbicara dan melihat raut wajah tenang seorang Hayati.

Tanpa disedari, bibit-bibit cinta tersemi jauh di sudut hati Hilmi dan Hayati. Sayangnya, kebencian Datin Salmah terhadap Hilmi dan keterikatan Hayati sebagai tunangan Mohsin menjadi penghalanng cinta mereka. Oleh sebab itu, Hayati dan Hilmi memendam perasaan.Tanpa pernah Himli sedari, perkenalannya dengan Hayati juga telah mencambahkan bakat alam yang ada pada dirinya terhadap muzik. Lenggok tari melodi piano yang sering dimainkan Hayati membuatkan Hilmi benar-benar jatuh cinta dengan muzik. Dengan bantuan Mamat, pemandu Dr. Nathan, Hilmi telah diperkenalkan dengan seorang pemuzik yang terkenal iaitu En. Bakar. Sebagai seorang yang berpengalaman, En. Bakar pasti bahawa Hilmi seorang anak muda yang sangat berbakat dan bakal menjadi pemuzik yang terkemuka jika berusaha dengan bersungguh-sungguh. Paling penting, tahap pendidikan Hilmi tidak menjadi penghalang untuk Hilmi memajukan diri dalam industri itu. Lantaran tidak tahan dengan cemuhan dan kebencian Datin Salmah terhadapnya, Hilmi telah meninggalkan rumah Dato’ Johari dengan alasan ingin pulang ke kampung.


Pemergian Hilmi memberikan tamparan hebat kepada Hayati. Kemurungan menerjah dirnya. Namun, kemurungan itu telah mengajar Hayati untuk lebih mendekati Ilahi. Perubahan positif itu menimbulkan kerisauan di hati Datin Salmah menggunung. Perubahan Hayati itu dituduh berpunca daripada perbuatan songsang Hilmi terhadap Hayati.Dengan bantuan dan didikan En. Bakar, Hilmi berjaya memasuki sebuah quartet. Persembahan pertama Hilmi iaitu bermain biola bagi mengiringi penyanyi terkenal, Alice Lee telah melonjakkan namanya. Hilmi dianggap sebagai Pemain Biola Hikmat di Malaysia. Namun begitu, Hilmi tetap tidak pernah melupakan Hayati. Begitu juga sebaliknya. Atas dasar kepatuhan terhadap ibu bapa, Hayati bersetuju untuk mengahwini Mohsin. Hilmi pula, atas rasa berhutang budi dan sunyi telah menerima Azizah, anak tunggal En. Bakar sebagai isteri.Walau bagaimanapun, perkahwinan Himi dan Azizah tidak selamanya bahagia.


Setelah dikurniakan seorang anak lelaki – Hakim, masing-masing mula berubah hati dan merindui kehidupan masa bujang mereka. Azizah menuduh Hilmi masih tidak melupakan Hayati. Manakala, Hilmi mendakwa Azizah terlalu tidak memahami kerjayanya. Dalam kepincangan rumah tangga itu, Hilmi dilimpahi pula ilham sehingga terhasillah lagu ‘Cinta dan Tangis’ dan ‘Balada Kasih’.Tanpa diberitahu penyakit yang dihadapi, khalayak dikejutkan dengan berita Hilmi dimasukkan ke Unit Rawatan Khusus di Hospitak Besar pada malam bersejarah. Hilmi yang sepatutnya memimpin orkestranya dalam persembahan langsung ‘Hilmi Poutpouri’ di Dewan Tunku Canselor, Universiti Malaya telah digantikan oleh seornag wanita yang sangat mengetahui malah memiliki nota-nota muzik Hilmi. Debaran memuncak apabila Dato’ Johari bertemu dengan bapa Hilmi iaitu Karim. Pertemuan dua bapa itu mengejutkan Dato’ Johari, Datin Salmah dan Hayati yang diberitahu status sebenar Hilmi.

Sabtu, 24 Disember 2011

KISAH SEEKOR KUCING DAN MANUSIA ANEKA BANGSA

SAYA percaya, sifat kemanusiaan boleh menyatukan insan. Sifat kemanusiaan jika dipratikkan dalam kehidupan dan jiwa manusia dengan baik pasti mampu membuahkan hidup aman damai dan rukun. Saya bukanlah mahu berbicara panjang lebar tentang manusia dan kemanusiaan. Cuma, saya tergerak untuk berkongsi cerita lagi mengenai satu nilai kemanusiaan yang semakin hilang dalam diri makhluk bergelar insan. Nilai kasih sayang. Nilai hormat terhadap haiwan, makhluk ciptaan Allah yang dihadirkan sebagai teman dan ujian buat manusia di bumi ini.

Seumur hidup, saya tidak pernah membaca majalah Mastika. Entah, saya seolah-olah ada elergi yang tinggi hatta untuk menyentuh majalah itu sejak saya kecil. Tengah hari ini, saya ke rumah jiran bernama Kak Ros. Jiran saya yang baik ini mahu emak mengajar dia memasak sambal ikan bilis. Maklumlah, saya sekadar mengikut atas permintaan emak. Ketika itu kami berbual tentang kucing tanpa nama yang pernah saya coretkan dalam entri terdahulu.

"Oh, adik ada baca tak pasal kucing yang kena langgar tu?" tanya Kak Ros sambil memotong bawang kecil.

"Tak ada pula. Akak baca di mana?"

"Di Mastika tu. Ada kisah kucing kena langgar, apa namanya yang lelaki suka kucing tu tolong."

"Papa Hero? Pasal kucing yang kena potong kaki kemudian dia selamatkan tu?"

"Bukan, ini pasal kucing kena buang tengah jalan. Sekejap akak ambil majalah tu."

Saya tidak teragak-agak pula kali ini untuk membuka dan menyelak halaman majalah Mastika. Sebelum tiba pada tulisan Papa Hero, saya sempat membaca catatan seorang penulis lelaki mengenai pengalamannya mengunjungi pusat haiwan DBKL. Penulis itu bercerita mengenai maklumat yang diperoleh. Setiap kucing yang ditemui dan diletakkan di situ akan dimatikan melalui sejenis suntikan sekiranya tidak dituntut oleh sesiapa sebagai kucing angkat. Ops, ini memang satu hal yang saya sangat tidak setuju.

Beberapa hari lalu ketika saya menemui Dr. Prem, beliau turut ada memberitahu saya mengenai hal ini. Kami berbincang perihal segelintir pihak yang suka membeli baka mahal, lebih suka membeli haiwan di kedai dengan harga yang tinggi tetapi lupa akan hak haiwan-haiwan seperti yang disebutkan dalam artikel itu.

Sekiranya ada sesiapa yang mahukan kucing atau anjing sebagai haiwan peliharaan, fikirkanlah nasib haiwan-haiwan seperti anjing dan kucing di SPCA sekiranya tiada insan yang hadir dan membawa pulang mereka, hidup bahagia dipelihara.

Isu yang dibawa oleh penulis artikel dan Papa Hero dalam majalah berkenaan mengingatkan saya pada nasib seekor anak kucing yang berubah atas tindakan waras dan nilai kemanusiaan yang ada dalam jiwa insan. Ketika menjemput Chubby pulang dan sekali gus mengambil kucing tanpa nama dari Hospital Gasing, Petaling Jaya, saya tertarik pada sebuah kotak kecil di atas kaunter pendaftaran. Seorang lelaki tinggi yang saya tidak lihat wajahnya berdiri di situ.
Deria ingin tahu membuatkan saya mendekati kotak itu. Indahnya. Di dalam kota itu ada seekor anak kucing yang masih kecil. Saya jangka, ysia anak kucing itu sekitar tiga minggu. Telinganya pun kelihatan baru 'naik'. Wah, sangat comel.


"You nak ambillah," kata pendaftar berbangsa India yang gempal itu.


"Kenapa?"


"Lelaki ini jumpa di tepi jalan. Dia nak put to sleep this kucing kalau tak ada orang ambil. Dia tak boleh jaga sebab dia nak balik Australia. You ambillah. Kesian ...," rayu dia yang tidak dapat mengambil anak kucing itu kerana tinggal di kawasan apartmen yang melarang pemeliharaan haiwan.

Ops, saya jadi resah. Anak kucing comel itu akan disuntik mati sekiranya tiada orang yang mahu mengambilnya kerana lelaki itu tidak mahu anak kucing itu terbiar di tepi jalan. Ops, saya semakin resah.

Seboleh-bolehnya, saya tidak mahu mengambil anak kucing lagi. Tiada ruang yang cukup buat masa ini. Kekangan ruang untuk mengambil kucing terbiar menjadi antara faktor saya tidak sabar menunggu masa untuk berpindah rumah pada tahun hadapan. Hajat saya, dengan ruang yang lebih luas dapatlah saya membantu haiwan comel ini semampu daya.Berbalik pada cerita, saya segera memanggil Kakak Zahrah. Anak saudara Cikgu Norhana yang turut serta ketika itu. Pada dia saya cuba memujuk agar mengambil anak kucing comel itu. Pada mulanya, Kakak Zahrah enggan kerana baru beberapa minggu lalu dia ada mengambil anak kucing tetapi mati tidak lama selepas itu. Bagi saya, mati secara semula jadi, secara fitrah itu lebih baik.


Cikgu Norhana pula terus bertegas mahu mengambil anak kucing itu. Ketika itu juga datang teman wanita lelaki itu, seorang yang berbangsa Punjabi. Di tangannya ada sebotol susu berharga RM30 yang dibeli dari kedai haiwan di sebelah hospital.

"Please, cik. Ambillah kucing ini. Kasihan, ini saya belikan susu. Kalau saya tinggal sini, saya pasti ambil. Tapi saya mahu pulang esok ke Melbourne. Please, kasihan dia. Ambil ya. Saya pergi beli botol susu dia dulu," ujar wanita manis berambut panjang itu penuh semangat dan rayu.

Dia pergi meninggalkan kami. Pendaftar itu memberikan makanan tin percuma kepada Cikgu Norhana dan kotak kecil yang lebih kemas untuk si kecil itu. Ketika wanita itu tiba dan sudah pasti akan kerelaan Cikgu Norhana dan Kakak Zahrah untuk menjadikan si comel itu kucing mereka, dia melompat kegembiraan. (Anda bayangkan, seorang wanita melompat di tengah awam :P). Ya, dia begitu gembira kerana si comel itu tidak terbiar di tepi jalan dan dia tidak perlu mematikan kucing itu secara tidak fitrah.

Alhamdulillah
. Saya teringin sekali memelihara kucing kecil itu. Sayang dan kasih saya pada makhluk ini tidak berbelah bahagi. Akan tetapi, saya tetap bersyukur kerana si comel mendapat tuan yang baik dan prihatin. Si Comel itu diberi nama Stripe memandangkan warna bulunya yang berbelang. Kalau ikut hati saya, nama Tuah menjadi pilihan. Maka, saya tetap memanggil si comel itu, TUAH. Apa-apa pun, Stripe memang bertuah.
Saya yakin sekiranya Stripe dijaga penuh kasih, diberi perlindungan, susu dan haba yang wajar, dia akan sihat dan hidup cergas sama seperti Panglima Awang yang juga saya ambil seusia Stripe pada tahun 2010 lalu dan kini hidup dan membesar dengan sihat. Awang hidup hanya dengan susu soya sehingga berusia tiga bulan dan sudah boleh makan makanan pejal. Alhamdulillah. Saya tidak lupa keadaan Tuah ketika ralit melihat dalam samar pandangannya perbualan antara kami. Dia menoleh ke kiri dan ke kanan. Sesekali dia mengiau apabila tidak diperhatikan. Sungguh comel.

Lihat kegembiraan wanita Punjabi dan lelaki Kaukasi itu, serta saya? Kami berlainan bangsa dan agama tetapi berkongsi kasih, simpati dan empati yang sama. Nilai yang sama ini telah menyelamatkan si kecil Stripe daripada menjadi mangsa suntikan entah apa nama saintifiknya itu. Alhamdulillah, ini takdir yang indah Allah beri buat kami. Kepada semua yang bergelar manusia, mari kita raikan kasih cinta terhadap haiwan kesayangan Rasulullah SAW ini.


Semoga ada baiknya. Semoga semakin banyak masyarakat yang sedar betapa nilai kemanusiaan terhadap haiwan bukan isu kecil kerana alpa kita pada mereka akan memberi natijah di alam sana. Ingat kisah seorang pelacur yang memberi air kepada seekor anjing kehausan?



Salam kemanusiaan

Manusia dan haiwan berkongsi bumi Tuhan.

Rabu, 21 Disember 2011

SELAMAT PERGI, KUCING TANPA NAMA

AIR MATA saya bergenang saat berniat untuk menulis entri ini. Hanya Allah yang Maha Mengetahui perasaan yang terkepung dalam jiwa saya ini setiap kali mengenang si comel tanpa nama itu. Namun, saya gagahkan hati untuk menulis di sini. Biar pengalaman ini kekal di ruangan ini dan ingatan saya, yang boleh dijadikan pedoman kepada pembaca, maka ambillah.


Pagi Isnin, 19 Disember 2011, jam 8:30 pagi. Ketika itu saya sedang sarapan milo panas dan biskut chipsmore. Mengikut rancangan awal, saya mahu ke Hospital Selayang selepas sarapan untuk mengambil bekalan ubat emak yang sudah habis. Namun, seorang jiran berbicara antara mereka. Telinga saya tajam mendengar perbualan mereka di luar rumah.


"Kau tahu rumah besar kat hujung jalan tu? Yang pemilik petronas depan tu?" kata Jiran 1.

"Ak aa, kenapa?"

"Ada kucing parsi cantik sangat! Kena gigit anjing kot. Dia duk je depan rumah tu," jawab Jiran 1.

Saya berdiam beberapa ketika. Entah, saya memang tidak boleh mendengar kisah-kisah sedih mengenai kucing atau mana-mana haiwan seperti tupai, anjing, kucing, arnab dan yang sewaktu dengannya ditimpa kemalangan. Hati saya mudah rawan. Tanpa dirancang, berpandukan dialog jiran berdua tadi, saya gegas mencari kucing yang dimaksudkan. Dua kali saya melalui jalan yang sama, tidak saya temui kucing itu sehinggalah mata saya tertancap pada seekor kucing duduk diam di tepi jalan, berdekatan rumah yang dimaksudkan tadi.

Saya mematikan enjin motor dan bergegas mendekati kucing itu. Dia mengiau kuat saat saya mendatangi dan menegurnya. Saya agak cemas. Satu beg kertas yang sudah saya sediakan sebelum menjejakinya saya keluarkan. Tiada cara lain, saya mengangkat perlahan-lahan kucing itu lalu dimasukkan ke dalam beg kertas itu. Tentu dia sakit kerana itu dia menjerit. Sakitnya hati saya ketika itu.

Tiba di rumah, saya segera menyapu minyak gamat pada bahagian luka. Ketika itu saya cuma melihat luka pada bahagian pinggulnya dan satu tebukan kecil di perutnya. Saya nekad untuk m membawanya ke Klinik Haiwan di Bandar Baru Selayang. Kalau ikutkan hati, saya tidak akan ke sana kerana saya hilang keyakinan pada pengamal klinik itu akan tetapi itu sajalah klinik yang paling dekat. Hospital Gasing di Petaling Jaya terlalu jauh untuk saya yang tidak berlesen memandu membawanya ke sana.

Sebelum itu, saya ke kedai mamak untuk mendapatkan kotak. Syukur, mamak itu memberikan saya kotak percuma apabila saya katakan saya mahu kotak untuk buat duduk kucing sakit yang kena gigit anjing. Dia berkata "Tak apa tak apa, saya tolong itu kucing nanti Tuhan bagi saya rahmat ...".
Sementara saya bersiap, kucing tanpa nama yang comel itu diam di dalam kotak. Sempatlah saya masukkan beberapa suntik air kosong ke dalam mulutnya. Nyata, dia kehausan.


Jam 11 pagi saya membawa si comel dengan menaiki motorsikal, dengan sangat hati-hati. Malangnya, apabila tiba di hospital itu, doktor berkata dengan wajah jijik, "Oh, ini serius punya ni. Saya tak boleh buat ni. Saya tak de kelengkapan, tak de harapan ni ..."

"Okey, tak pe. Doktor tolong cuci je luka dia. Nanti saya bawa dia ke PJ. Doktor ambil no fon saya, saya nak ke Hospital Selayang sekejap, nanti saya datang ambil dia .."


Tiba di Hospital Selayang, giliran saya untuk mengambil ubat ialah 55 lagi! Wow, itu jumlah yang besar. Saya tidak boleh tunggu. Saya minta bantuan ahli farmasi di situ agar menyimpan bekalan ubat, petang saya akan datang mengambilnya.


Setelah mengisi minyak kenderaan roda dua saya, gegas ke klinik untuk membawa si comel ke PJ. Setelah bulu di bahagian pinggulnya dicukur barulah saya nampak betapa besar lompongnya di pinggul, sehingga menampakkan kolonnya. Doktor memberikan suntikan sedatif kepadanya. Seorang wanita berambut perang memasuki klinik itu untuk meninggalkan kucingnya di klinik kerana mahu pulang bercuti. Wanita itu terkejut melihat keadaan si comel :


"Ya Allah, teruknya kenapa ni dik?"



"Entahlah kak. Tapi saya rasa dia kena gigit anjing sebab malam tadi ada kumpulan anjing berkeliaran di kawasan rumah. Entah kucing siapa ni, merayau agaknya malam tadi," sambil saya usap kepala si comel.


"Oh, bukan kucing adik?"



"Bukan, dia saya jumpa di tepi jalan macam tu. Okey, Dr berapa kos?"


"RM40."


"Eh tak apa. Biar akak bayar, adik bawalah dia pergi tempat tu. Kalau boleh, akak nak hantarkan tapi kereta akak rosak. Hati-hati bawa motor tu, perlahan-lahan."



---


Air mata saya mengalir sepanjang saya menunggang menuju Gasing Veterinary Hospital, Jalan Gasing Petaling Jaya. Si comel saya masukkan ke dalam beg sandang yang saya pakai di bahagian depan dengan bahagian atas terbuka. Pada mulanya saya agar berkira-kira mahu masukkan dia ke dalam beg itu dalam keadaan dirinya yang berdarah, namun itu saja yang mampu saya buat.


Itulah kali pertama saya menunggang jauh, salah jalan ke Hospital Pantai sebelum melalui jalan Pantai Dalam dan tiba di hospital. Di hospital, Dr. Prem memberi rawatan kecemasan kepada si comel. Sebaik-baik sahaja melihat si comel, dokto terus berkata :



"Oh, ini serius. Bila awak jumpa dia?"


"Pagi tadi dalam jam 9 tapi saya rasa dia ada di tempat dia duduk tadi dari malam tadi. Sebab sekumpulan anjing berkeliaran di kawasan perumahan sekitar jam 1:30 pagi," jelas saya.


Dr. Prem mengetuk ekor dan kaki si comel dengan alat pengetuk perubatan. Tiada reaksi.


"Kalau dia tak bereaksi sebab dia kena sedatif, it's okay. Tapi kalau memang dia tak boleh gerak bahagian ini, I think there's no chance for him."


Saya menangis lagi. Entah kenapa. Itu bukan kucing saya pun.


Dr. Prem mencukur bulu di tangan kanan dan memasukkan air ke dalam badannya.


"Awak lihat di sini, semua muscle dia sudah tiada. His colon is okay but dia punya muscle semua dah tak ada. Kalau dia sedar dan masih tak boleh gerakkan kaki, itu tandanya dia sudah lumpuh sebab sudah hilang muscle."


"Tak apa, dr try rawat dia," tegas saya.


"Ya, we can try but if he survive, siapa akan jaga dia. Dia akan hilang sistem kawalan najis dan lumpuh, kos hidupnya sangat tinggi."


"Jadi dia akan mati?" soal saya dalam sendu.


"Usually kalau kucing kena gigit anjing, enzim dalam liur anjing yang masuk dalam saraf akan menyebabkan kucing mati. Two days or three days ..."

"Tak apalah, doktor. Just do your best for himlah ..."


"Okay, I'll."



Dr. Prem dibantu oleh Dr. Adah, saya menghubungi emak bertanya pendapat tentang si comel. Emak berterus-terang tidak sanggup menjaga kucing lumpuh. Semasa saya kecil, emak pernah menjaga kucing lumpuh dan buta. Sangat sukar terutama untuk menguruskan najisnya yang tidak dapat dikawal. Saya pitam seketika sesudah melihat Chubby yang juga di situ setelah enam hari kerana masalah jantung.


Saya menemui Dr. Prem :


"Just do your best for him, Doc. You know the best for him, right. Kalau dia sukar ... just make him sleep?"


"Yes, that's the best thing," jawab Dr. Prem yang sangat komited.


"Saya cuma harap dapat ringankan sakit dia," kata saya perlahan.


"That's right. I will do the best for him ..."



Saya pulang dengan perasaan yang pelbagai. Berkecamuk. Saya mahu menjaganya, tetapi tidak mampu dari segi ruang, masa kerana dia sangat perlukan perhatian jika benar usianya panjang. Saya berserah. Malam, sms daripada Dr. Prem tiba. Si comel sudah disuntik ...


Selasa 21.12.11, saya tiba di Hospital Gasing untuk mengambil si comel dan Chubby.


"Do you want to take back the cat or just let us handle?" tanya Dr. Adah.


"Kalau di sini, dia akan ditanam?" tanya saya.


"Nope, kami bakar."

"Oh, tak apalah. Saya bawa balik dia dan tanam."


Seorang pekerja membawa saya ke belakang. Si comel sudah di dalam peti beku. Hati saya runtun. Rasa sangat pilu. Saya gagal membantu dia. Saya terkenang detik kali pertama melihat dia, wajahnya yang comel, ngiauannya yang mengandung rasa sakit ...


Jujur, saya tidak akan melupakan si comel tanpa nama. Saya sayang akan dirinya. Saya mohon maaf kerana tidak dapat membantu dirinya yang sakit. Semoga dia sudah aman di sisi-Nya


....

Sabtu, 24 September 2011

BAHASA TUNJANG KETAMADUNAN NEGARA DAN BANGSA & PETUALANG BANGSA


Bahasa Tunjang Ketamadunan Negara dan Bangsa & Petualang Bangsa di Dewan Bahasa dan Tunas Cipta, September 2011

Rabu, 31 Ogos 2011

PERJUANGAN DALAM KESEMPITAN: CERITA DALAM CERITA PENTAS OPERA

TEKANAN oleh pemegang kuasa yang memerintah Tanah Melayu menyebabkan anak-anak wayang berada dalam kesempitan. Mereka mahu berkarya. Mereka mahu melestarikan seni bangsawan agar terus gah tidak tergugah. Akan tetapi, pendudukan Jepun dan kembalinya semula pemerintahan British menyebabkan anak-anak wayang perlu tunduk kepada kuasa yang berada di Tanah Melayu demi keselamatan dan kelangsungan hidup.

Seri Nilam Opera ialah produksi bangsawan yang sangat terkenal. Syekh Abdul Kadeer sebagai pemilik pentas opera ini telah menerbitkan pementasan berjudul "Inggeris Iblis" atas permintaan dan desakan pegawai Jepun. Demi melebarkan slogan 'keamanan' yang dibawa Jepun ke Malaya, masyarakat ketika itu disogokkan dengan kekejaman yang dilakukan British. Pentas Opera ini dimulakan dengan adegan akhir dalam babak pementasan "Inggeris Iblis" yang dilakonkan oleh anak-anak wayang Seri Nilam Opera. Adegan ini memperlihatkan Aminah iaitu watak yang dipegang oleh seri panggung Rubiah @ Ruby Soeparno hampir diperkosa oleh pegawai Inggeris. Kemunculan orang muda yang dipegang oleh Nasruddin Syah dengan watak Hassan akhirnya menyelamatkan Aminah daripada dicabul kehormatannya oleh Inggeris durjana. Mesej kedurjanaan Inggeris disampaikan melalui watak Hassan pada akhir pementasan berkenaan seperti berikut :

HASSAN : Ya, sesungguhnya mereka adalah iblis yang bertopengkan manusia! Tetapi usahlah Aminah khuatirkan lagi, kerana Inggeris akan tewas dan kita akan hidup dengan lebih selamat, aman dan makmur, di dalam sebuah negeri baru di bawah pemerintahan Nippon yang perkasa! (mengeluarkan sehelai bendera Jepun dan menjulangnya ke atas) Hidup Nippon! (1989:4-5).



Seri Nilam Opera nyata menjadi alat Jepun untuk menyebarkan dakyah mereka. Inggeris diberikan watak hitam dan Jepun memegang watak putih yang membawa segala kebaikan untuk Tanah Melayu. Konflik drama ini bermula apabila Ruby selaku seri panggung telah disunting oleh Raja Abdul Muluk dan dibawa ke istana hinggap di Kuala Lumpur. Keputusan Ruby untuk pergi telah memberi implikasi besar terhadap sikap dan pemikiran Nasruddin Syah yang mencintai Rubiah Soeparno. Kehilangan seri panggung menyebabkan Seri Nilam Opera gagal beroperasi. Hal ini kerana seri panggung dan orang muda ialah nadi yang menggerakkan sesebuah pementasan dan menjadi tarikan utama penonton.

Setelah Ruby pergi, Seri Nilam Opera tidak beroperasi hampir sebulan. Anak-anak wayang yang terdiri daripada Dolah Pacak, Osman Bombay, Abdul Ghaffur Ifrit, Juliah, Khatijah dan Tuminah semakin buntu akan nasib mereka. Apatah lagi setelah Syekh Abdul Kadeer pulang ke Pulau Pinang dengan harapan untuk mencari seri panggung yang baharu. Walau bagaimanapun, Juliah dan Khatijah nekad menjadi penari joget di Lucky World demi menyara hidup mereka. Bagi dua watak wanita ini yang nyata bertentangan pegangan hidup dengan Tuminah beranggapan tidak salah melayan lelaki berhibur asalkan mereka mendapat cara untuk menyara hidup mereka.

Anak-anak wayang ini sedar bahawa mereka tidak punya daya untuk melawan Jepun. Kekejaman Jepun menggentarkan mereka. Mereka sedar bahawa mereka menjadi alat Jepun dalam menipu rakyat Tanah Melayu sendiri. Jauh di sudut hati, mereka amat rindu untuk mengembalikan kegemilangan bangsawan yang sebenar dan melestarikan seni yang mendarah daging di dalam diri mereka.

Setelah Syekh Abdul Kadeer pulang ke Pulau Pinang, Nasruddin Syah pula ditahan oleh pegawai Inggeris sebaik-baik Jepun kalah dan menyerah diri. British Military Adminstration telah menguasai Tanah Melayu. Nasruddin ditahan kerana menjadi pengarah (program meester) kepada pementasan "Inggeris Iblis" ketika pendudukan Jepun. Apabila Syekh Abdul Kadeer pulang semula ke Seri Nilam Opera bersama Siti Zaleha iaitu seri panggung baharu, Nasruddin yang dibebaskan oleh bapa saudaranya itu pula mengambil keputusan untuk meninggalkan Seri Nilam Opera dan berhijrah untuk berlakon filem di Singapura. Hakikatnya, pemergian Nasruddin adalah kerana kekecewaan tidak berbelah bahagi terhadap Ruby dan dendamnya terhadap Abdul Kadeer yang memberi izin Ruby pergi bersama Raja Abdul Muluk sekali gus menjadi 'Mak Engku".

Pemergian Nasruddin tambah membuntukan keluarga Seri Nilam Opera. Syekh Abdul Kadeer yang berperwatakan lemah akhirnya tekad untuk menjual Seri Nilam Opera. Tekad berkenaan dilakukan atas dasar dirinya sebagai ahli perniagaan yang melihat keuntungan mengatasi perjuangan anak-anak wayang seperti Dolah Pacak, Osman Bombay, Tuminah dan Abdul Ghaffur. Anak-anak wayang ini tidak sanggup Seri Nilam Opera dijual kepada orang yang tidak bijak menghargai seni bangsawan. Hal ini membuatkan mereka tekad untuk membeli Seri Nilam Opera dengan memohon diberikan masa seminggu oleh Syekh Abdul Kadeer :

OSMAN BOMBAY : Jikalau sudah begitu pendapat kawan-kawan semua, bermakna kita bersetuju untuk mencari wang bagi membeli Seri Nilam Opera ini. Bagaimanapun, Tuan Syekh, kami perlu meminta tangguh dalam sedikit masa, kerana kami perlu juga mendapatkan perjumpaan di antara kami, dan seterusnya untuk mencari wang yang diperlukan (1989:66).

Anak-anak wayang ini akhirnya berjaya mendapat bantuan Ruby Soeparno yang bersetuju untuk membeli Seri Nilam Opera atas dasar cinta dan sayangnya akan seni bangsawan. Ruby tidak sanggup melihat Seri Nilam Opera diambil alih oleh orang yang tidak tahu akan besarnya nilai bangsawan. Dalam masa yang sama, Ruby berhasrat untuk memajukan Seri Nilam Opera bersama-sama rakan-rakannya Osman Bombay, Dolah Pacak, Tuminah, Khatijah dan Juliah.

Tidak lama selepas Seri Nilam Opera berpindah hak milik, Nasruddin Syah kembali setelah berasa kecewa dengan kehidupan sebagai pelakon yang tidak memberi kepuasan penuh seperti yang dialami ketika bergelar anak wayang bangsawan. Nasruddin akhirnya semakin tenang dan menerima kenyataan bahawa Ruby Soeparno bukanlah jodohnya dan berusaha menjalin hubungan baik dengan seri panggungnya yang baharu iaitu Siti Zaleha.

Drama ini membawa konsep cerita di dalam cerita. Khalayak pembaca naskhah yang memenangi Hadiah Kedua ESSO-GAPENA 11 (1988/1989) ini dapat menikmati susur galur kehidupan anak bangsawan, dilema dan konflik yang dialami melalui olahan Zakaria Ariffin dalam Pentas Opera. Penggunaan pentas dan belakang pentas Seri Nilam Opera sebagai satu-satunya latar dalam karya ini memberi ruang untuk khalayak menjadi lebih dekat dalam permasalahan yang dialami watak dan cerita dalam menyelamatkan seni bangsawan dan tekanan yang dihadapi akibat silih gantinya pendudukan Jepun kepada pemerintahan British semula.

Watak Jin Boragas dalam pementasan Indera Bangsawan (adegan akhir pementasan Indera Bangsawan oleh Seri Nilam Opera pascakedatangan British) menyaksikan satu tanda bahawa Inggeris dan Malayan Union itu perlu ditentang dan tidak sewajarnya mendapat tempat untuk mendirikan peraturan dan penjajahan mereka buat selama-lamanya di Tanah Melayu. Pengarang memberikan warna bendera Union Jack pada tubuh Jin Boragas yang ditikam Indera Bangsawan bagi mempertahankan dan menyelamatkanTuan Puteri sebagai perjuangan bangsa Melayu (Indera Bangsawan) menewaskan Inggeris/penjajah (Jin Boragas) demi Tanah Melayu (Tuan Puteri) :

INDERA BANGSAWAN : Akulah Indera Bangsawan, putera perkasa dari negeri Indera Kayangan. Aku datang ke mari kerana mahu membebaskan Tuan Puteri ini daripada menjadi mangsa nafsu buas engkau, jin yang tidak berhati perut!

JIN BORAGAS : Hah ... hah ... hah ...! Umur baru setahun jagung, darah baru setampuk pinang, sudah berani mencabar aku? Hah ... hah ... hah ...!

INDERA BANGSAWAN : Cis! Besar jangan disangka ayah, kecil jangan disangka anak ... Sekarang terimalah habuan engkau ... nah! (Menikam Jin Boragas, tetapi Jin Boragas sempat mengelak dan menolak Indera Bangsawn hingga terjatuh)

Indera Bangsawan bangun dan menikam lagi. Berlakulah satu pertempuran yang amat hebat. Setelah beberapa lama beradu kekuatan, akhirnya Indera Bangsawan dapat membunuh Jin Boragas. Indera Bangsawan lalu membuka tali yang mengikat Tuan Puteri.

Dalam masa yang sama, Zakaria Ariffin mengangkat wanita melalui karya ini dengan kewujudan watak Rubiah Soeparno. Meskipun watak ini hanya muncul dalam beberapa adegan, namun keperibadiannya yang sanggup berkorban demi mempertahankan Seri Nilam Opera ialah simbol perjuangan dalam mempertahankan kesinambungan bangsawan ketika diancam zaman pendudukan Jepun. Persoalan mengenai sikap dan mentaliti masyarakat Melayu ketika itu diterjemahkan pengarang melalui kekalutan watak Osman Bombay dan Dolah Pacak.

Dalam pada itu, kebejatan sosial yang melatari orang Melayu ketika itu lantaran desakan hidup dilontarkan melalui peribadi dua wanita yang sanggup berbuat apa-apa sahaja asalkan dirinya beroleh faedah iaitu watak Khatijah dan Juliah. Selain itu, sikap mudah putus asa dan hilang semangat untuk berdaya saing dipertontonkan menerusi watak Syekh Abdul Kadeer. Natijah sikap pemilik opera ini bukan sahaja mencetuskan masalah kepada dirinya malah membabitkan pekerja di opera itu sendiri. Intihanya, Pentas Opera ialah cerita yang membawa cerita di dalamnya. Persoalan perasaan, kehidupan, konflik dan pengorbanan disatukan dalam adunan menampilkan sejarah kehidupan manusia zaman prakemerdekaan untuk dihayat masyarakat kini.

Selasa, 30 Ogos 2011

DILEMA PERAWAN TUA DALAM CINTA SUCI ZAHRANA

TIDAK ADA WANITA NORMAL yang tidak punya rasa untuk berumah tangga dengan sengaja. Tidak ada wanita normal yang enggan mengandungkan janin daripada benih suami tercinta di dalam rahim yang dimilikinya dengan sengaja. Tidak ada wanita normal yang menolak untuk menjadi makmum saban solat jemaah berimamkan suami yang menikahinya atas dasar cinta dan amanah daripada Allah dengan sengaja.
Menjadi seorang wanita berkerjaya, berprestasi, bereputasi tinggi, mempunyai pendidikan dan kecemerlangan yang bergemerlapan tetapi melewati usia tanpa teman yang halal dalam melayari bahtera perkahwinan bukanlah mudah. Zahrana berusia 34 tahun, pada usia itu wanita dari tanah Jawa itu diamuk tekanan masyarakat khususnya ibu bapa sendiri untuk melihat Zahrana bernikah, mempunyai suami dan cahaya mata penyejuk hati.
Zahrana, wanita bercita-cita tinggi mendapat penghargaan antarabangsa sebagai arkitek ulung dari Universiti Tsinghua, Beijing namun hatinya resah apabila mendapat sambutan dingin daripada ibu dan bapa sendiri. Habiburrahman El Shirazy memulakan novel terbaharu yang terbit pada Mei 2011 berjudul Cinta Suci Zahrana ini dengan pertanyaan demi pertanyaan Zahrana terhadap dirinya sendiri sewaktu dalam penerbangan menuju Beijing untuk menerima anugerah berkenaan. Dewi Zahrana tertanya-tanya, berkonflik dalam diri akan sebab ibu dan bapa menghantarnya terbang ke Negara Tembok Besar dengan dingin.

Lina, sahabat baik sejak dari SMA dihubungi agar menemui ibu bapa Zahrana seraya menggali rahsia dinginnya mereka terhadap Zahrana. Melalui Lina, Zahrana mendapat tahu akan kecewanya Pak Munajat dan Bu Nuriyah terhadap dirinya. Ya, Zahrana seharusnya cukup membanggakan ibu dan bapa apabila mendapat pengiktirafan antarabangsa, bakal melanjutkan S-3 dan tulisan-tulisan Zahrana termuat dalam jurnal-jurnal antarabangsa dunia reka bina. Namun, segala pengiktirafan dan kecemerlangan Zahrana tidak mampu menandingi harapan dan impian Pak Munajat serta Bu Nuriyah yang kepingin Zahrana mengakhiri dunia sendirinya dengan pernikahan. Zahrana dilabel sebagai 'anak perawan tua'. Sesetengah jiran mula berkata tentang Zahrana yang sukar menemui jodoh pada usia sebegitu. Mengenangkan pendapat pakar perubatan akan kesukaran mendapatkan zuriat pada usia wanita lewat 30-an tambah merisaukan Pak Munajat dan Bu Nuriyah. Mereka khuatir andai keturunan mereka tidak bersambung gara-gara liatnya Zahrana menemui jodohnya.
Namun demikian, Zahrana tidak pernah membenci cinta dan menguburkan impian untuk berumah tangga. Zahrana berusaha keras untuk mencapai puncak kejayaannya dalam pelajaran dan kerjayanya. Zahrana terlalu fokus pada matlamat dan impiannya. Walau bagaimanapun, Zahrana tetap punya keinginan dan kerisauan memandangkan diri yang belum berpunya. Dia berusaha untuk mencari jodohnya tetapi dengan cara yang begitu berhati-hati. Wanita kental ini tidak mahu perkahwinannya berantakan di kemudian hari, mendapat suami yang hanya menyakitkan hati atau menzalimi dirinya sendiri. Zahrana bertahan lama hidup dengan tohmahan 'anak perawan tua' kerana mengejar jodoh terbaik buatnya.
Pak Sukarman, Dekan Fakultas Teknik di Universiti Mangunkarsa berusia lewat 50-an berusaha mendapatkan Zahrana. Kejelitaan, kebijaksanaan dan penghargaan yang diperoleh Zahrana menjadikan dia begitu tergila-gilakan pensyarah muda berkenaan. Zahrana yang mengetahui sikap mata keranjang dan kebejatan moral Pak Sukarman telah menolak lamarannya. Penolakan lamaran membuatkan Zahrana diancam sehingga menarik diri dari kerjayanya di universiti berkenaan. Dendam Pak Sukarman yang menganggap dirinya besar, terhormat dan tidak wajar setelah ditolak lamarannya oleh Zahrana mengatur strategi agar Zahrana kekal sebagai perawan tua.
Setelah menarik diri dari Universitas Mangunkarsa, Zahrana berkhidmat sebagai pensyarah di sebuah pesantren. Di pesantren, Zahrana tekad memenuhi impian Pak Munajat dan Bu Nuriyah dengan memohon bantuan kiyai melalui Ummi Saadah agar mencarikan calon suami yang soleh dan bertakwa untuk dirinya. Status, pelajaran dan kewangan tidak diutamakan Zahrana bagi calon suami, yang dipentingkan ialah ketakwaan dan keimanan bakal suami bagi mendidik diri dan anak-anaknya nanti. Pak Sukarman yang mendapat tahu Zahrana bakal menikahi Rahmad (penjual keropok yang soleh) mengatur strategi membunuh Rahmad pada hari pernikahannya dengan Zahrana.
Selain kematian Rahmad, Zahrana juga diterjah duka lantaran kematian Pak Munajat yang diserang sakit jantung pada hari yang sama. Zahrana semakin buntu. Pertemuan tidak diduga dengan Bu Zulaika, iaitu bonda kepada Hassan yang menjadi anak didiknya di universiti memberikan laluan baharu. Hassan yang menyambung pelajaran peringkat sarjana di Universiti Sains Malaysia memohon agar Bu Zulaika meminang Zahrana untuk dirinya. Jarak usia empat tahun dan kedudukan Hassan sebagai mantan muridnya membuatkan Zahrana terpinga-pinga seketika. Namun pada akhirnya, Zahrana menerima lamaran dan pada hari yang sama menuntut agar dia dan Hassan dinikahkan pada malam kedua Ramadan di masjid berdekatan rumah Zahrana.
Pengakhirnya cerita ini bagi saya agak mengejut dan terlalu tergesa-gesa. Kewajaran Zahrana menerima lamaran Hassan memberikan satu impak yang kurang mendalam dan boleh dipertikaikan. Barangkali pengarang menyimpan hikmah yang tersendiri. Akhir karya ini juga mengabaikan Bu Nuriyah selepas pernikahan Zahrana dan kematian Pak Munajat kerana pengarang 'membawa' Zahrana dan Hassan ke Fudan tanpa Bu Nuriyah.

Namun demikian, karya ini berdiri teguh atas konflik emosi Zahrana yang menjadi fokus pengarang. Kejayaan dan kecemerlangan akademik namun kekurangan nilai tambah sebagai seorang wanita ditelusuri dengan berhati-hati. Seorang wanita yang tegas, mahukan kejayaan namun cukup prihatin dalam mencari calon suami yang penuh keimanan untuk jaminan masa depan. Cinta Suci Zahrana membawa khalayak menelusuri liku jiwa pengembaraan seorang wanita 'perawan tua' mendepani kehidupannya yang sering dipandang negatif oleh kebanyakan masyarakat. Tegasnya, seorang wanita tidak pernah merancang dengan sengaja untuk melewatkan hari bergelar isteri.

Sabtu, 27 Ogos 2011

KEKUATAN MAZNI DALAM BADAI SEMALAM

CERITA TENTANG JIWA manusia penuh kental dan cita-cita. Setiap kisah bercerita tentang jiwa manusia. Aspek kejiwaan menjadi antara elemen penting dalam sesebuah naratif. Badai Semalam karangan Khadijah Hashim menampilkan satu pergelutan jiwa seorang remaja sunti bernama Mazni. Hidup sebatang kara, yang ada hanyalah ibunya Cik Bibah. Hidup menumpang di rumah Encik Haris dan Cik Rohana, Mazni sering dibumbui resah jiwa lantaran kesihatan Cik Bibah yang merosot sentiasa.

Mazni, anak tunggal Cik Bibah berusia 18 tahun yang lahir tanpa pernah melihat wajah arwah ayahnya menghadapi dilema. Jauh di sudut hati, Mazni pelajar Maktab Melayu mempunyai keinginan dan cita-cita tinggi untuk meneruskan pelajaran hingga ke tahap paling tinggi. Akan tetapi, kesusahan hidup yang dialami membuatkan Mazni sering resah. Dia mahu mencapai cita-cita. Dalam masa yang sama, kesihatan ibu menuntut pengorbanan Mazni untuk menyara hidup mereka.


Cik Bibah tidak bersetuju dengan keputusan Mazni untuk berhenti daripada sekolah atas nasihat Mak Atun. Bagi Cik Bibah, pelajaranlah yang mampu mengubah nasib dia dan Mazni. Ibu tua itu mahu melihat Mazni mencapai cita-cita untuk menjadi doktor perubatan. Janji Mazni bahawa dia tetap akan mencapai cita-cita, tekad untuk menghadiri sekolah malam demi menduduki peperiksaan STP membuatkan Cik Bibah merestui keputusan Mazni.
Encik Haris dan Cik Rohana sememangnya sudah banyak menabur budi kepada Mazni dan Cik Bibah. Membina sebuah rumah kecil untuk didiami Mazni dan Cik Bibah yang sudah uzur sebagai mengenang budi wanita tua itu berkhidmat sebagai tukang masak di rumah mereka. Menyara makan dan minum mereka berdua. Mazni tidak sanggup terus memohon bantuan Encik Haris lagi. Walau bagaimanapun, Encik Haris yang mendapat tahu keputusan Mazni telah meminta bantuan rakan di Bank Bumiputera yang baru dibina dan memberi posisi kerani kepada Mazni.
Perhubungan antara Mazni dengann Zaki (Siswa Universiti Singapura) yang sangat idealis pemikirannya sentiasa memberi kekuatan kepada Mazni untuk tidak lupa akan cita-cita yang disimpannya. Dengan gigih menghadiri kelas malam serta bekerja bagi menyara hidup Cik Bibah, kehidupan Mazni mula ditimpa ujian lain apabila Karim, anak bongsu Encik Haris dan Cik Rohana yang mempunyai kehidupan bebas jatuh cinta pada ketulusan hati Mazni.
Kehadiran Mazni yang tidak pernah dipedulikan di dalam rumahnya itu akhirnya telah disedari apabila Mazni yang setia menemaninya ketika Karim kemalangan. Rasa kasih yang membuak-buak menyebabkan Karim tekad menyunting Mazni untuk menjadi teman hidupnya yang halal dan sah. Meskipun mendapat caci maki daripada Cik Rohana yang enggan bermenantukan Mazni (anak orang gaji) akhirnya perkahwinan mereka dilangsungkan juga lima bulan sebelum Mazni menghadapi peperiksaan STP.
Zaki yang memendam cinta kepada Mazni sekian lama kecewa namun Mazni tegas bahawa nasib manusia itu tidak sama. Dia telah banyak terhutang budi dengan keluaga Encik Haris dan tidak sanggup menghampakan orang banyak berbudi kepada dia dan Cik Bibah. Perkahwinan yang penuh rintangan dengan pelbagai fitnah sehingga meragut nyawa Cik Bibah itu hanya bertahan bahagia sebelum Karim mengambil keputusan keluar dari rumah Encik Haris dan Cik Rohana lantaran tekanan yang diberikan Cik Rohana yang sering dipengaruhi Cik Mahani (jiran yang mencemburui Mazni).
Silapnya Mazni apabila dia terlalu fokus kepada pelajaran dan peperiksaan yang terlalu hampir dan memberi kepercayaan penuh kepada Karim untuk mencari hiburan bersama rakan-rakannya. Malangnya, kepercayaan itu disalah guna Karim dan tabiat lamanya kembali semula. Pergaduhan besar antara Mazni dan Karim menyebabkan Mazni dimasukkan ke hospital dan Karim pula kemalangan hingga meragut nyawanya. Mazni sendirian lagi. Hidup sebatang kara tanpa ada saudara mara. Cinta yang cuba dihulurkan Zaki ditolak dan Tanjung Puteri ditinggalkan bagi melanjutkan pengajian di Kuala Lumpur.
 
Badai Semalam bagi saya menampilkan kekuatan seorang wanita yang tidak terlalu ideal sifat dan pemikirannya namun mempunyai ketegasan dan ketinggian cita-cita untuk membebaskan diri daripada belenggu fikir konvensi masyarakat ketika itu iaitu "tempat wanita hanya di dapur, apa guna belajar setinggi mungkin dan sebagainya". Malah, pemikiran pengarang ini bukan sekadar disampaikan melalui watak Mazni sebaliknya disuguhkan dengan pendirian Cik Bibah yang sudah tua namun mempunyai keinginan untuk melihat Mazni menjadi wanita yang berjaya dalam pendidikan, kerjaya dan kehidupannya.
Melihat pada latar karya ini dihasilkan iaitu pada akhir tahun 1960-an yang ketika itu pendidikan terhadap wanita masih perkara yang tidak penting untuk dibicarakan, Badai Semalam tampil dengan watak wanita kental jiwa dan tahu erti hidup berdiri atas kaki sendiri, mengurangkan pergantungan terhadap bantuan orang lain dan memandang tinggi pendidikan serta kejayaan hidup berkerjaya. Hal ini saya kesan jelas sepanjang cerita mengenai cita-cita Mazni seperti berikut :
"Nampaknya tak ada jalan lain untuk kita mengadu hal! Mak ... kita harus berdiri sendiri sekarang. Jangan terlalu mengharapkan bantuan orang sekarang. Dunia sekarang bukan dunia simpati yang mewah. Manusia sekarang punya masalah-masalahnya yang tersendiri. Masing-masing mahu memperbaiki nasib masing-masing. Kita juga terpaksa berdiri sendiri, cuba menyelesaikan soal hidup kita sendiri ..." terang Mazni berani. Pendapatnya memang benar, fikir ibu tua itu, Dunia sekarang terlalu mementingkan diri sendiri. Orang lain belakang kira. Dia sakit. Dia tersepit. Dia terdesak. Dia sengsara. Itu bukal soal yang perlu difikirkan oleh masyarakat manusia di zaman atom ini. Zaman manusia naik ke bulan. Zaman manusia mengejar seribu kemajuan dan kebahagiaan. Memang benar, manusia harus melengkapkan diri sendiri dengan sejuta kemewahan dalam hidup ini sebelum memandang keliling. (1968:29)
Mengapa saya katakan watak Mazni kental jiwa namun tidak cukup ideal? Saya melihat Mazni dan menghormati Mazni dalam pendirian dan ketegasannya mencapai cita-cita. Keutamaannya melihat pelajaran sebagai aspek penting dalam kehidupan. Akan tetapi di sebalik keyakinan dan kekuatan untuk maju dan mengubah nasib keluarga itu, Mazni mempunyai pendirian yang rapuh apabila melibatkan soal cinta dan manusia di sekitarnya. Ya, Mazni menerima Karim bukan kerana cinta semata-mata, sebaliknya juga untuk membalas jasa Encik Haris. Mazni tidak sanggup melukakan hati manusia yang banyak membantu hidup dia dan ibunya. Namun demikian, Mazni lupa bahawa keputusan mengenai hal rumah tangga bukan perkara remeh. Mazni hanya memikirkan perasaan orang lain sedangkan tidak melihat atau membuat jangkaan pada masa depan.

Walau bagaimanapun, olahan watak Mazni ini menarik bagi saya kerana Khadijah Hashim menampilkan watak Mazni sebagai watak manusia yang tidak sempurna. Mempunyai hitam dan putih. Ada kekuatan pada aspek ini. Ada kelemahan pada aspek berikutnya. Dalam masa yang sama, saya juga sangat gembira melihat dan menikmati gaya bahasa yang digunakan penulis ini. Penggayaan bahasanya puitis tetapi bersederhana. Karya ini bukan sahaja menarik untuk dikaji dari aspek psikologi, budaya malah juga penggunaan stilististik di dalamnya. Badai Semalam, karya merentas zaman!

Jumaat, 26 Ogos 2011

RAKAMAN KEHIDUPAN DALAM SEROJA MASIH DI KOLAM

APABILA berbicara tentang buku, selain menikmati pengalaman di dalam karya yang ditulis oleh pengarang, saya juga akan berbicara tentang rasa. Bagi saya, rasa juga penting dalam meneliti kesan pengalaman terhadap pembacaan. Walaupun kata rasa sering dikaitkan dengan emosi, bagi saya rasa terhadap sesebuah pembacaan berkait rapat dengan latar pendidikan, pengalaman, kebudayaan dan sebagainya. Bukan sekadar rasa biasa. "Best" atau tidak "best" sesebuah karya.

Saya sering kali mendengar khabar tentang novel Seroja Masih di Kolam yang begitu feminis sifatnya, yang begitu mengangkat tema wanita di dalamnya. Akan tetapi, saya melihat dan berasa sebaliknya sepanjang membaca dan usai membaca naskhah tulisan Adibah Amin berkenaan. Bagi saya, kekuatan wanita di dalam karya ini hambar. Watak utama iaitu Nur Diana dari awal hingga akhir cerita banyak bermain dengan perasaan dan fikiran-fikiran yang tidak stabil. Watak Latifah sebagai 'player' pula akhirnya mendapat natijah atas sikapnya sendiri. Manakala, Che' Eton iaitu ibu kepada Diana ialah wanita stereotaip yang sibuk dengan kecantikan, kemegahan dan penuh kemodenan.
Secara peribadi, saya melihat karya ini lebih menjurus aspek sosiobudaya masyarakat Melayu akhir dekad 1960-an. Novel ini mengisahkan kehidupan keluarga Che' Jalal bersama isterinya iaitu Che' Eton dan anak tunggalnya bernama Nur Diana. Che' Jalal ialah pegawai tinggi di Rumah Persekutuan. Watak ini sering dibumbui rasa rendah diri, tertekan dengan cabaran dan sindiran yang dibawa oleh Amdin.
Meskipun telah lama berkhidmat, Che' Jalal gagal mendapat perhatian ketua tinggi di jabatannya malah sering diperlekehkan Amdin yang muda belia. Dalam masa yang sama, gejolak hidup rumah tangganya dengan Che' Eton yang mempunyai sikap tertentu menyebabkan Che' Jalal mencari perhatian di luar rumah melalui watak Latifah.

Sementara itu, kisah ini juga memaparkan perbezaan darjat yang ketara dan gaya hidup masyarakat zaman itu. Dalam hal ini, Che' Eton ialah gambaran masyarakat berkedudukan yang memandang sinis terhadap golongan bawahan yang ditandakan oleh Hayati dan Ridhwan. Meskipun mempunyai ibu yang suka mendatangkan masalah dengan berkelakuan sombong terhadap Hayati, Nur Diana sebaliknya mempunyai peribadi yang lebih tulus. Tidak melihat kepada perbezaan darjat, Nur Diana yang lebih akrab dan senang dengan sikap ayahnya lebih mudah berkawan dengan Hayati dan senang dengan Ridhwan.
Namun demikian, pengkisahan terhadap Diana memperlihatkan kebuntuan dan dilema yang dilaluinya. Diana rapuh jiwa. Itu yang boleh saya tegaskan pada watak Diana melalui pembacaan saya. Diana tahu peribadi sebenar Rusli melalui teman-temannya. Dia tahu betapa kaki perempuan teman lelakinya itu. Akan tetapi, Diana masih lagi memberi ruang dan kepercayaan tidak berbelah bahagi setiap kali Rusli memberikan penjelasan (penipuan demi penipuan). Setelah gagal teruk dalam peperiksaan, Diana bersemangat untuk menduduki HSC atas dorongan Ridhwan.

Diana bermain dengan perasaannya sendiri. Di hatinya ada Rusli namun di fikirnya selalu ada Ridhwan. Diana tahu antara Rusli dan Ridhwan yang lebih baik lakunya ialah Ridhwan. Diana tahu bahawa yang lebih sesuai dijadikan imam untuknya ialah Ridhwan namun Diana tetap gagal membuat keputusan. Selain itu, pengarang juga menggambarkan Diana sebagai seorang wanita yang 'tidak berperasaan'. Sebagai seorang yang berpendidikan Inggeris, anak orang berdarjat, Diana seolah-olah 'kosong fikir' dan 'tunarasa'. Hal inilah yang membuatkan Rusli berang selalu akan teman wanita yang dianggapnya sebagai tidak berperasaan. Apakah kewajarannya Diana yang mempunyai pergaulan luas itu dijadikan sebagai 'tidak berperasaan' begitu? Apakah untuk memperlihatkan kenaifan Diana?
Meskipun pada akhir cerita akhirnya penulis menggambarkan Diana membuat keputusan untuk memilih Ridhwan namun perjalanan itu terlalu panjang sedangkan sepanjang cerita perwatakan Diana konsisten dengan 'kenaifannya'. Bagi saya, watak yang lebih menarik dalam cerita ini ialah Che' Jalal. Saya dapat melihat Che' Jalal yang berang dengan sikap Che' Eton, ditekan dengan pandangan negatif majikan dan jabatan terhadap dirinya, digoda dan tergoda dengan kewanitaan Latifah namun pada akhirnya Che' Jalal sedar bahawa Che' Eton itulah isteri yang telah lama berkongsi hidup dan nafas dengannya. Kesedaran ini membuatkan Che' Jalal kembali memaafkan kesalahan isterinya sendiri.
Namun demikian, Seroja Masih di Kolam tetap mempunyai aspirasi tinggi dalam memartabatkan bahasa Melayu. Hal ini dapat dilihat melalui watak Ridhwan sebagai pejuang bahasa dan dramatis yang kuat dalam melebarkan pemikiran bahawa Melayu perlu sedar akan kedudukannya dan tidak terus terjajah mindanya.

Saya percaya, rasa tidak senang saya terhadap karya ini muncul kerana khabar-khabar yang saya dengar tentang feminisnya karya ini. Saya sebagai pembaca alaf 21 pada usia semasa ini mempunyai latar pendidikan, pengalaman dan kebudayaan yang berbeza dengan pembaca pada latar novel ini dihasilkan. Walau bagaimanapun, saya berterima kasih kepada Adibah Amin kerana sedikit-sebanyak naskhah ini menjadi perakam zaman yang memberi bantuan kepada saya untuk memahami kehidupan masyarakat jauh dari zaman saya sekarang.

Jumaat, 19 Ogos 2011

KELUARGA MUSANG DI SEBUAH SEKOLAH

SEDIHNYA, jam 9:00 pagi tadi saya dapat panggilan daripada seorang guru saya Cikgu Julia Juis. Ceritanya ketika perhimpunan pagi tadi, ada satu keluarga musang yang sangat comel bermain di koridor bangunan sekolah aras empat. Ibu musang itu katanya sebesar Abi saya. Dua ekor anak musang itu pula sebesar Teja saya. Ibu musang itu membawa dua ekor anaknya berjalan di atas koridor, bermain-main. Tanpa diduga, salah seekor anak musang itu terjatuh. Semua panik. Anak musang itu tidak bergerak, ada darah keluar dari mulutnya. Cikgu saya mendekati anak musang itu tetapi tidak berani menyentuhnya kerana khuatir liarnya masih ada. Dari aras empat, ibu dan saudara musang itu melihat anak musang yang jatuh itu. Pasti mereka sedih. Pertahanan Awam dihubungi bagi membantu anak musang itu. Sayangnya, anak musang itu terjaga dan dengan longlai melarikan diri. Pertahanan awam gagal menangkap anak musang itu. Saya sedih satunya tentu akan ada komplikasi dalaman anak musang itu. Kedua, sedihnya kalau anak musang itu terpisah daripada ibu dan saudaranya itu. Saya terbayangkan Mimi (ibu/induk) kepada anak-anak kucing saya sekarang yang mati kerana jatuh dari bumbung rumah dan dilanggar kereta. Seharian kematiannya barulah jasadnya ditemui.


Moralnya, jaga anak-anak dengan baik dan bijak. Ibu musang itu tiada akal untuk tahu bahawa bermain di koridor aras empat itu bahaya. Akan tetapi ibu-ibu dan bapa--bapa yang bijak dan berakal perlu tahu cara untuk menjaga rohani dan jasmani anak sebagai anugerah Allah dengan baik. Lihat saban pagi dan petang, berapa banyak ibu/bapa yang alpa mengenakan topi keledar kepada anak-anak sewaktu dihantar ke sekolah sedangkan ibu/bapa pakai pula topi keledar???



Saya tidak lihat kejadian anak musang itu tadi tapi saya dapat mengimaginasikannya dan bersimpati dengan kejadian itu. Doa saya, semoga anak musang itu akan kuat dan sihat, tiada komplikasi dalaman dan dapat pula bersama ibu dan saudaranya semula. amin

Sabtu, 13 Ogos 2011

NYAWA DI-HUJONG PEDANG, SATU RAKAMAN PENDERITAAN

RAKAMAN sejarah penderitaan rakyat Tanah Melayu ketika pendudukan Jepun. Itulah yang boleh disifatkan akan naskhah novel Nyawa di-hujong Pedang karangan Ahmad Murad Nasruddin. Novel ini telah diterbitkan oleh Jabatan Penerangan Persekutuan Tanah Melayu Kuala Lumpur setelah novel ini mendapat hadiah pertama dalam peraduan mengarang cerita anjuran Jabatan Penerangan, Persekutuan Tanah Melayu pada tahun 1946. Novel ini telah dicetak buat kali keenam pada tahun 1963.
Nyawa di-hujong Pedang memaparkan kehidupan seorang pemuda bernama Yazid yang berdepan dengan pengkhianatan sahabat baik iaitu Sa'id dan kekejaman tentera Jepun. Sejak kecil, Yazid dan Sa'id bersahabat baik. Namun demikian, kedua-dua sahabat itu mempunyai perbezaan keinginan dan sikap yang nyata. Yazid seorang yang berpendidikan Melayu mempunyai empati yang tinggi terhadap nasib bangsanya sedangkan Sa'id lebih gemar menimbulkan masalah dan hanya memikirkan kepentingan dirinya.

Apabila Jepun datang dan menduduki Tanah Melayu, Sa'id telah mengkhianati orang Melayu dan masyarakat di sekitar Sungai Kinta dengan menjadi informer kepada Jepun. Sebagai 'tali barut' Jepun, Sa'id bertindak memberi maklumat akan pergerakan anti-Jepun dan sebarang bentuk cubaan atau penghinaan masyarakat Tanah Melayu terhadap kerajaan Jepun. Atas rasa iri hati dan amarah apabila Juriah yang memilih Yazid sebagai kekasih, Sa'id tekad untuk membalas dendam kepada Yazid.

Pelbagai cara telah dilakukan untuk memujuk Juriah serta Pak Deris dan Mak Jah tidak menerima Yazid sebagai menantu mereka. Hatta, Sa'id juga mengugut Juriah akan nasib yang menimpa ibu dan bapanya sekiranya Juriah terus menerima Yazid sebagai suami. Beberapa hari sebelum hari pernikahan Juriah dan Yazid, Ya'kub dan dua orang Cina dari pergerakan anti-Jepun telah datang ke kampung Yazid dengan harapan mempengaruhi orang-orang kampung itu agar membenci dan membantu pergerakan itu menjatuhkan Jepun. Rasa benci pergerakan itu dibumbui oleh kekejaman Jepun terhadap rakyat Tanah Melayu yang membuta-tuli terutama kepada bangsa Cina.
Melalui pertemuan penduduk bersama Ya'kub inilah pembaca dapat meneliti pemikiran Yazid terhadap pergerakan tersebut. Meskipun Yazid tidak bersetuju dengan keganasan dan pendudukan Jepun yang nyata menyimpang dari slogan awal mereka iaitu Asia Untuk Asia dan Kemakmuran Asia Raya, Yazid berfikiran bahawa demi keselamatan penduduk kampung adalah tidak wajar untuk mereka mengikuti pergerakan tersebut :

"Tuan-tuan sakalian,
Kita sakalian terhutang budi kepada Enche' Ya'kub kerana bersusah-payah ka-mari bersharah kapada kita hari ini. Sa-sunggoh-nya tiadalah sadikit pun shak di-hati kita bahawa segala chakap-chakap Enche' Ya'kub itu di-keluarkan-nya dengan tulus ikhlas dan bagi faedah kita bangsa Melayu juga. Sa-benar-nya jika Jepun lama memerentah di-Tanah Melayu ini banyak-lah mudharat-nya kapada kita kelak."

Kemudian oleh Yazid di-terangkan-nya bala' yang akan menimpa kaum Melayu sa-kira-nya Jepun jaya dalam peperangan itu. Ugama Islam ia-itu-lah ugama orang-orang Melayu harus akan di-ganggui oleh pemerentah baharu itu. Demikian juga 'adat resam dan bahasa Melayu akan luput.

"Dengan sebab itu," kata Yazid menyambong chakap-nya, "Kita mesti bersama-sama menolong menghapuskan kuasa Jepun di-sabelah sini supaya Kerajaan Inggeris datang balek memerentah di-sini samula. Tetapi, tuan-tuan, hendak-lah juga di-jaga keselamatan kampong kita serta anak isteri dan saudara mara kita. Sa-kira-nya diketahui oleh MP atau police atau tentera Jepun bahawa pendudok-pendudok kampong ini menjadi ahli-ahli pergerakan anti-Jepun atau communist, neschaya nyawa kita di-dalam bahaya kelak. Rumah-rumah kita akan di-bakar oleh Jepun dan kita sakalian akan di-tembak dan di-tikam dengan banet kemudian di-champakkan mayat kita ka-dalam api. Kejadian demikian sudah pernah berlaku di kampong-kampong China yang di-shakkan sarang communist, sunggoh pun di-kampong-kampong Melayu belum pernah jadi demikian lagi. Oleh itu saya harap Enche' Ya'kub tidak-lah berkechil hati sa-kira-nya saya chadangkan pendudok-pendudok kampong ini yang suka-kan hidup dengan aman itu di-bebaskan daripada menjadi ahli-ahli pergerakan anti-Jepun itu ..." (1963:14)

Sa'id yang mendapat tahu akan penyertaan Yazid dalam syarahan itu telah membuat fitnah kepada M.P iaitu Sarjan Yoshimura. Yazid dikatakan bersekongkol dengan pergerakan anti-Jepun dan menghina kerajaan Jepun. Oleh sebab itu, Yazid ditangkap oleh polis Jepun pada hari pernikahannya dengan Juriah. Berpisahlah pasangan yang baru diijabkabulkan itu. Perpisahan itu mengundang pelbagai tanggapan. Ada yang meyakini bahawa perpisahan itu ialah perpisahan yang tiada lagi pertemuan sesudahnya. Hal ini melihat akan keadaan kekejaman polis Jepun yang suka menyeksa tahanannya sehingga mati selagi maklumat yang diinginkan tidak mereka dapat.
Sepanjang Yazid ditahan dan diseksa di Rumah MP di Ipoh di bawah penguasaan Sarjan Yoshimura yang bengis, Sa'id berusaha mempengaruhi Pak Saman dan Mak Mah agar hilang harapan terhadap anak tunggal mereka itu. Kepada Juriah dan ibu bapanya dikatakan Yazid tidak akan pulang melainkan mati di hujung pedang. Yazid yang mempunyai keperibadian mulia walaupun berasakan bahawa fitnah yang melanda dirinya itu datangnya daripada Sa'id tetap tidak mahu membuah tuduhan melulu sekali tidak mendapat buktinya.

Sepanjang di dalam tahanan, Yazid telah dipukul, dihenyak dan disepak oleh Sarjan Yoshimura. Bagi Yoshimura, orang Melayu tidak seperti bangsa Cina yang sanggup mati kerana mempertahankan rahsianya. Oleh sebab itulah Yoshimura memberi beberapa peluang dan beberapa sesi penyeksaan terhadap Yazid dengan harapan Yazid akan mengaku dan memberi maklumat yang dikehendakinya apabila tidak tahan dengan penyeksaannya lagi. Akan tetapi, Yoshimura silap. Yazid tidak sesekali membuka sebarang maklumat yang dia tahu apatah lagi untuk mengakui bahawa dia adalah salah seorang ahli pergerakan anti-Jepun. Yazid juga menafikan pembabitan penduduk di kampungnya seperti yang difitnah oleh Sa'id. Bagi Yazid, dia lebih rela mati daripada membuka mulut seterusnya membuatkan seluruh penduduk kampung hidup dalam penderitaan.
Setelah beberapa kali diseksa, Yazid akhirnya memberanikan diri untuk melawan Yoshimura dengan buah fikirannya. Tindakan ini dilakukan sebagai peluang terakhir untuk dia melempiaskan rasa marahnya terhadap kekejaman Jepun :
"Terima-kaseh, tuan. Sekarang saya mulai. Kerajaan Jepun datang ka-mari supaya benua Asia bagi orang-orang Asia, bukan?" kata Yazid bertanya kepada Yoshimura. Yoshimura pun menganggok-anggokkan kepala-nya sakali lagi. "Dan lagi kerajaan Jepun hendak menjadikan Asia Timor ini Kawasan Kema'moran bagi sakalian orang-orang Asia supaya sakalian-nya tinggal di-dalam aman sentosa dan suka ria. Tetapi chuba lihat, apabila Jepun masok ka-mari beberapa orang China, Melayu, India dan lain-lain bangsa telah mati di-bunoh mereka. Begitukah hidup dalam aman sentosa dan suka ria nama-nya?" (1963:67)

Tindakan berani Yazid berkenaan membuatkan Yoshimura naik berang dan terus memberi arahan agar Yazid dibawa ke belakang rumah untuk dipancung olehnya sendiri. Namun demikian, kuasa Allah mengatasi segala ketentuan manusia. Saat kepala Yazid hampir dipancung oleh Yoshimura, seorang pegawai Jepun tiba dan memanggil Yoshimura. Khabar bahawa Jepun sudah kalah dan British berjaya menduduki semula Tanah Melayu bergema. Yazid serta-merta dibebaskan.
Setelah kembalinya kerajaan British di Tanah Melayu, MP, MP Jepun yang membuat kekejaman telah dibicarakan dan dihukum. Yoshimura telah dijatuhkan hukuman gantung sampai mati di hadapan rakyat Ipoh. Sa'id pula telah dibunuh oleh bangsa Cina yang menaruh dendam terhadap informer-informer Jepun yang banyak menimbulkan penderitaan dalam hidup bangsa Cina sepanjang pendudukan Jepun.
Akhirnya, Yazid dan Juriah kembali bersatu dan hidup dalam aman sentosa sebagai suami isteri.

Melihat pada tarikh naskhah ini ditulis oleh Ahmad Murad (1954) serta catatan penulis akan dedikasi naskhah ini terhadap allahyarham Enche' Yazid bin Ahmad iaitu sahabat penulis yang meninggal dunia di bawah kekejaman Jepun, maka adalah wajar untuk mengatakan bahawa novel ini ialah rakaman sejarah penderitaan yang dilalui rakyat Tanah Melayu di bawah pendudukan Jepun. Meskipun British kembali ke Tanah Melayu namun penderitaan dan penyeksaan yang dialami orang Tanah Melayu sepanjang pendudukan Jepun masih berbekas di dalam hati dan ingatan mereka. Selain sikap dan amalan bersatu dalam kepelbagaian bangsa yang dapat dilihat sewaktu Yazid ditahan di Rumah MP bersama-sama orang India dan Cina, novel ini juga memperlihatkan kebergantungan masyarakat terhadap pemerintahan Inggeris dan belum mempunyai kesedaran untuk bebas daripada sebarang penjajahan dan menerajui tanah air sendiri.
Melihat latar pendidikan Ahmad Murad yang pernah mendapat pendidikan di Sultan Idris Training College (MPSI), maka tidak hairanlah wujudnya percikan nada pemberontakan dan nasionalisme melalui karya ini yang didasarkan pada latar zaman pendudukan Jepun. SITC sememangnya dikenali sebagai institusi yang melahirkan banyak penyair dan penulis yang mempunyai kesedaran nasional yang tinggi dan berjuang dalam membebaskan pemikiran lapuk masyarakat melalui mata pena.

Selasa, 19 Julai 2011

SHAHNON AHMAD: SASTERAWAN MERENTAS ZAMAN

KEHADIRAN Sasterawan Negara Shahnon Ahmad sejak pertengahan 1960-an menerusi cerpennya Anjing-Anjing (1964) sesungguhnya telah membuka satu lagi ruang kepada perkembangan pesat kesusasteraan tanah air. Ketika itu, bahasa dan kesusasteraan Melayu masih berdepan dengan `kekuatan’ bahasa Inggeris yang diwarisi daripada kolonialisme sejak sekian lama. Sebagai pengarang, beliau mengambil peranan untuk meletakkan bahasa dan kesusasteraan Melayu pada tempat yang sewajarnya. Dari sisi lain, Shahnon menempatkan dirinya sebagai pengarang untuk mengukuhkan kedudukan karyanya agar mampu mengisi semangat zaman dan pandangan dunia (worldview) masyarakatnya yang sebahagian besar masih terumbang-ambing oleh kesan pascakolonial, kemiskinan, isu-isu pendidikan dan persoalan-persoalan politik.


Menghasilkan sebuah karya malar segar yang mampu menjadi wadah dan diterima oleh khalayak pada era itu bukanlah perkara mudah. Namun, Shahnon berjaya menekuninya dengan berjaya dan berkesan sehingga karyanya masih diteriman hingga ke hari ini. Walaupun dalam hakikat dunia kreatif, tidak semua karya mampu mengikat dan menarik hati generasi setiap zaman, sekali gus menjadi ikon kepada generasi dan sasterawan muda untuk mendekati dan tekal di atas landasan sastera negara, Shahnon berjaya melakukannya.

Lewat kebelakangan ini, terdapat polemik yang mengatakan pembaca atau penulis muda meminggirkan karya penulis mapan. Penulis muda dikatakan bersifat angkuh dan enggan menelaah inti karya yang dihasilkan penulis-penulis veteran seperti Shahnon. Walau bagaimanapun, perbicaraan yang hanya berlegar dalam kalangan pihak berkenaan adalah satu diskusi berat sebelah lantaran tidak mengambil kira sudut pandangan pembaca dan penulis muda sendiri.

Sewaktu politik negara berada dalam kekusutan sekitar tahun 1999, penulis sedang menuntut dalam tahun enam di sekolah rendah. Ketika itu, novel Shit amat popular hatta dalam kalangan bukan penggemar bahan bacaan. Namun demikian, populariti yang dimiliki Shit gagal membawa penulis untuk menelitinya dengan mendalam. Memegang fizikal novel itu sahaja membuatkan penulis berasa jijik dan loya.

Akan tetapi, segala rasa loya dan jijik yang penulis rasa ketika dalam tahun enam itu hilang serta-merta apabila penulis membacanya semula dan setelah mendalami karya-karya beliau seperti cerpen “Ibu dan Ceper” juga novel Ranjau Sepanjang Jalan (diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris oleh Adibah Amin dengan judul No Harvest But A Thorn). Kejelikan Sungai Ceper dan segala nanah yang bersarang di dalam busung Lahuma mula penulis fahami. Jalur-jalur pemikiran yang tersembunyi di sebalik kejelikan itu tampak indah dan semakin mengasyikkan. Setelah melalui takah-takah ‘perkenalan’ dengan Shahnon Ahmad lewat karya-karya beliau, penulis tidak boleh menyembunyikan keterujaan dan kegembiraan setiap kali membaca karya-karya pengarang besar ini.

Kebijaksanaan Shahnon Ahmad menghadirkan rasa loya penulis sebagai pembaca dengan variasi metafora dan unsur figuratif yang mantap mendorong penulis untuk mengkaji maksud tersirat yang disembunyikan lewat duri nibung, nanah, burung tiak dan ketam yang beribu dalam Ranjau Sepanjang Jalan. Begitu juga, kewujudan Negara Belantara dalam Patriarch yang tidak berpijak pada latar realistik secara langsung menarik deria analisis penulis untuk mendalami erti kewujudan watak seperti Partriarch, Wak Da, Mek Besah dan Jusuh Hitam. Hasilnya, penulis mendapati karya-karya beliau membuka ruang untuk penulis menjana pemikiran yang kritis. Karya-karya beliau memberi jalan kepada penulis untuk melihat dasar kehidupan, politik dan kebudayaan tempatan yang diterjemahkan dengan penuh simbolik.

Pendekatan seperti itu yang dapat ditemukan dalam karya-karya Shahnon memperlihatkan keghairahannya terhadap beberapa pengarang idolanya seperti Pramoedya Ananta Toer dan Patrick White. Karya-karya Pramoedya digemari kerana kekuatan ideologi serta bahasanya manakala Patrick White lantaran kemampuan beliau mengetengahkan warna setempat dalam karya-karyanya. Hasil tulisan sasterawan Shahnon Ahmad bersifat merentas zaman. Kekuatan sifat itulah yang menjadikan pembaca generasi baharu tidak berasa terpinggir untuk terus membaca, mendalami dan menganalisis karya-karya malar segar yang beliau hasilkan. Tema pilihan beliau iaitu agama, politik dan budaya menjadi tema sepanjang zaman yang memikat hati khalayak pelbagai generasi.

Dalam masa yang sama, keupayaan Shahnon Ahmad sebagai lidah masyarakat menjadi antara sebab utama karya-karya sasterawan mapan ini menarik minat meskipun daripada kalangan angkatan pembaca dan sasterawan muda. Kemampuan dan keupayaan Shahnon mengungkap permasalahan masyarakat terutamanya dari aspek politik dan kebudayaan Melayu sangat mengesankan. Anak kelahiran Banggul Derdap, Sik, Kedah ini mengadunkan pengalaman beliau sebagai anak desa yang melihat kepincangan sistem sosial dan pemerintahan dengan tautan perlambangan-perlambangan alamiah yang meyakinkan. Jelas sekali, Shahnon menampilkan dirinya sebagai pengarang dan masyarakat desa yang begitu cinta akan desa dan warga desanya sendiri melalui karya kreatif. Nilai kedesaan yang ada pada Shahnon sebagai pengarang Melayu ini adalah satu perkara penting yang jarang dapat dirasai dalam karya-karya terkini. Sasterawan ini memanfaatkan keintimannya dengan alam dalam novel seperti Patriarch dan cerpen “Ibu dan Ceper”. Meskipun penggunaan alam itu dialirkan secara realistik dan ada ketikanya begitu menjengkelkan, namun pembaca masih dapat meneroka aspek dalaman dan sindiran tersembunyi dalam karya berkenaan. Keupayaan ini adalah satu kekuatan yang dimiliki Sasterawan Negara Shahnon Ahmad.

Penulis muda ialah golongan penulis yang masih mentah dari segi usia pengkaryaannya. Banyak perkara yang perlu dipelajari dan banyak pengalaman yang perlu ditimba. Semua itu ialah proses untuk penulis muda memantapkan daya kreativiti dan mematangkan fikiran untuk menghasilkan karya-karya yang kukuh dan mampu bertahan lama. Sehubungan dengan itu, penulis muda sangat memerlukan cambahan pengalaman baik melalui pembacaan atau pengalaman sebenar. Bagi angkatan penulis muda yang dilahirkan pada era 1980-an, adalah sukar untuk angkatan ini memperoleh pengalaman-pengalaman menarik dan bernilai yang pernah dilalui barisan sasterawan mapan seperti pengalaman kedesaan dan latar sosial ketika itu.

Dari aspek inilah, pembaca yang sekali gus penulis muda sangat bergantung pada karya-karya penulis mapan untuk menambah pengalaman yang boleh dijadikan bahan dalam proses pengkaryaan. Namun demikian, tidak semua pengarang mapan mampu memberikan satu suasana dan pengalaman yang boleh diterima dan diimplementasikan penulis muda sebagai unsur intertekstualiti dalam proses kreatif yang dilakukan. Di sinilah jasa Shahnon Ahmad tidak dapat dipertikaikan kerana berjaya membantu penulis muda menambah perbendaharaan kata dengan pemusatan kata daerah yang begitu sinonim dalam karya-karyanya.

Terdapat persepsi segelintir khalayak menyifatkan tindakan Shahnon Ahmad yang selesa mengangkat bahasa kedaerahan lewat karya-karya beliau adalah satu usaha sia-sia dan hanya menimbulkan rasa bosan pembaca, terutamanya pembaca muda. Tindakan Shahnon itu juga dianggap mewujudkan tembok sekali gus menyekat tautan hubungan antara pembaca dengan karya. Sungguhpun begitu, Shahnon Ahmad sebenarnya telah memberi ruang dan peluang kepada pembaca khususnya penulis muda untuk menambah kosa kata dalam berkarya. Hakikatnya, adalah sukar untuk menemui penulis yang mengangkat warna setempat dan kata-kata daerah seperti yang digunakan oleh Shahnon Ahmad dalam karya-karya masa kini. Kebanggaan dan kebijaksanaan Shahnon mengangkat latar dan warna setempat bukan sahaja memberi manfaat kepada pembaca dan penulis muda, sebaliknya turut menyumbang dalam menjana fikiran khalayak untuk berfikir dan merenung ke dalam diri bangsa Melayu dan negara Malaysia itu untuk dijadikan iktibar dan teladan sepanjang zaman.

Keupayaan Shahnon Ahmad untuk tekal memasukkan unsur bahasa kedaerahan dan warna setempat dalam setiap karyanya itulah yang menjadikan karya-karya Shahnon Ahmad mampu merentas zaman. Perkara ini terbukti apabila kebanyakan karya penulis luar yang turut membawa warna setempat berjaya dan dikenali seantero dunia, seperti yang dilakukan oleh pengarang Colombia, Gabriel Garcia Marquez. Ketinggian nilai seni karya Shahnon Ahmad bukan sahaja terdapat pada bahasa daerah yang diterapkan. Akan tetapi, nilai keindahan itu turut tercitra melalui kemasukan sudut pandang masyarakat terpinggir seperti watak Wak Da dan Mek Besah dalam Patriarch. Shahnon menampilkan watak-watak masyarakat Melayu yang terpinggir atas dasar tanggungjawabnya sebagai pejuang nasib bangsa Melayu. Tindakan dan ketulusan Shahnon ini kurang menjelma dalam kebanyakan karya terkini terutamanya karya popular yang hanya mementingkan nilai komersial dan meminggirkan suara-suara masyarakat terpinggir dan melarat.

Karya-karya Shahnon Ahmad mampu berdiri sebagai satu bahan dokumentasi yang baik terutamanya dalam konteks kebudayaan dan alam pemikiran Melayu. Melalui perincian dan pemerian Shahnon Ahmad tentang selok-belok kehidupan masyarakat Melayu, pembaca dan penulis muda berpeluang menyimpan maklumat yang diberikan Shahnon Ahmad secara fiksi itu dalam sistem memori. Hal ini sangat bermanfaat kepada penulis muda apabila berdepan dengan situasi-situasi yang memerlukan penulis muda memanfaatkan ‘bahan dokumentasi’ Shahnon Ahmad dalam konteks interteks.

Penulis muda yang juga muda dari aspek usia dan kerangka pengkaryaan diberi kesempatan oleh Shahnon untuk memasuki alam kerohanian melalui citraan watak-watak yang dihasilkan. Dalam membentangkan isu animisme melalui novel Srengenge, Shahnon menampilkan watak Awang Cik Teh yang berusaha keras menghapuskan kepercayaan karut anak buah Srengenge dengan pelbagai kaedah. Srengenge membawa pembaca dan penulis muda melalui satu alam penuh misteri. Dalam hal ini, pembaca dan penulis muda berperanan sebagai pemerhati yang melihat segala dokumentasi dan rakaman Shahnon Ahmad terhadap amalan kepercayaan masyarakat Melayu dahulu. Pembaca dan penulis muda seolah-olah dibawa melawat satu petempatan dalam masa dahulu. Pembaca diberi peluang melihat kesadisan Imam Hamad membunuh Jalak. Pembaca dan penulis muda juga beroleh pengalaman ‘melihat’ upacara ‘menjamu’ Srengenge dan mengubati Imam Hamad yang diketuai Useng dengan jelas sebagai imejan kebudayaan masyarakat tempatan pada masa itu :

Useng sempat menggamit ke arah Srengenge.
“Siapa nenek engkau?” soal Useng lagi.
Sepi menangkup suasana.
“Siapa emak engkau?”
Imam Hamad disebat dengan ranting mengkudu yang sudah tak berdaun.
Imam Hamad terkejang-kejang. Lututnya kedua-dua belah melonjak naik sekejap dan kemudian jatuh. Jari-jari kaki terketar-ketar. Tangan membedal-bedal. Tapi Imam Hamad tak juga membuka mulut memberi tahu siapa nenek, siapa bapa, siapa emak. (Srengenge, 1973)

Keunggulan karya-karya Shahnon Ahmad dalam merentas zaman berjaya menarik perhatian pembaca dan penulis muda apabila Shahnon tekal menjadi dirinya sendiri. Dalam hal ini, Shahnon senang menjadikan karya beliau sebagai medium pemberontakan dirinya selaku rakyat. Melalui pengalaman demi pengalaman dan rasa tidak puas hati terhadap sesetengah sistem pemerintahan yang dilihat menindas kaum Melayu terutamanya golongan petani, Shahnon menjadi suara masyarakat yang diterjemahkan dalam bentuk cereka. Sungguhpun segala pemberontakan dan rasa tidak puas hati Shahnon ditempiaskan dalam bentuk fiksyen, pembaca dan penulis muda masih mampu menanggapi isu-isu tersirat yang ditampilkan Shahnon Ahmad.


Dalam konteks ini, Shahnon menyediakan karyanya sebagai sebuah wacana untuk pembaca dan penulis muda berfikir serta menganalisis karya secara mendalam. Keupayaan Shahnon membentuk ruang lingkup wacana secara fiksi ini adalah keistimewaan yang jarang dimiliki oleh penulis lain, apatah lagi penulis muda. Perkara ini secara tidak langsung menjadi alat untuk pembaca dan penulis muda berfikir secara kritis untuk menghasilkan karya yang mampu menggerakkan sistem analisis pembaca lain agar aktif.

Permulaan karya Shahnon Ahmad berbicara tentang hubungan manusia dengan alam. Dalam konteks ini, alam kelihatan sangat menyulitkan hidup manusia seperti yang dilalui oleh keluarga Lahuma dalam Ranjau Sepanjang Jalan. Pertembungan Jeha dengan ketam, burung tiak dan tedung tampak begitu menyesakkan hidup. Namun demikian, pembaca dibawa Shahnon secara perlahan untuk menelusuri kerakusan manusia mengejar keuntungan dan pembangunan tanpa memikirkan aspek ekosistem alam itulah yang memunculkan pertembungan antara manusia dengan alam itu sendiri. Pengulangan cerita yang menimpa Lahuma, Jeha dan Sanah bergerak atas landasan falsafah “Mati hidup dan susah senang dipegang oleh Tuhan, dipegang oleh Allah Azzawajalla”. Falsafah yang diketengahkan Shahnon dalam Ranjau Sepanjang Jalan ini memberi pengalaman kerohanian kepada pembaca untuk berfikir di luar kotak. Ranjau Sepanjang Jalan dengan segala pengulangan yang dilakukan Shahnon sebenarnya mendidik pembaca agar tahu betapa hidup itu begitu menuntut kesungguhan, kesediaan dan kegigihan.

Tidak dapat dinafikan, Shahnon Ahmad juga seorang sasterawan yang sangat kuat perhatiannya terhadap persekitaran politik semasa. Shahnon sendiri pernah menjadi Ahli Parlimen Sik untuk satu penggal. Penyertaan Shahnon dalam dunia politik bukanlah permulaan sebagai wakil masyarakat Melayu. Sebaliknya menjadi kesinambungan dan jalan perjuangan Shahnon menyuarakan kesusahan dan kemelaratan yang dilalui orang Melayu lewat karya-karyanya seperti Rentong, Perdana, Menteri, Seluang Menodak Baung dan Patriarch.

Karya-karya berkenaan lahir sebagai suara Shahnon Ahmad yang marah, resah dan gelisah terhadap nasib yang melanda orang Melayu di tangan pemerintah Melayu itu sendiri. Kebobrokan rasuah terpancar dalam watak Patriarch yang sanggup menodai kepercayaan rakyat terhadapnya. Resah gelisah Menteri Bahadur melihat amalan birokrasi dan korupsi berleluasa dalam pemerintahan yang dianggotainya adalah teguran-teguran sinis Shahnon terhadap pemimpin yang ‘memegang’ nasib bangsa Melayu.

Menariknya juga, Shahnon sering kali menampilkan watak-watak yang unik dan sukar untuk ditemui dalam kebanyakan karya terkini. Umpamanya, watak Jusuh Hitam yang digandingkan dengan Adi Tumpang sebagai penggiat seni yang berjuang menyedarkan masyarakat akan kezaliman pemerintahan Patriarch dalam novel Patriarch. Kedua-dua watak berkenaan dicipta Shahnon sebagai penggerak sebuah drama pentas dengan naratifnya mengenai Patriarch yang zalim dan wajar dibunuh demi kebaikan masyarakat Negara Belantara. Diam-diam, Shahnon menyampaikan gagasan beliau akan kepentingan sastera dan seni sebagai alat untuk menyedarkan rakyat dan menegur khalayak pemimpin yang zalim dalam pemerintahannya :

“... Apa tujuan seni drama kalau tidak cuba mengubahkan manusia dan kemanusiaan daripada yang buruk kepada yang baik, daripada yang baik kepada yang lebih baik, daripada yang kejam lagi zalim kepada yang adil, daripada yang kuku besi kepada yang demokratik. Kita di sini mempunyai tugas yang maha besar iaitu untuk menghasilkan sebuah kisah cereka dalam bentuk drama bagi menyedarkan rakyat dan para pemimpin kita bahawa bangsa kita dengan tradisi yang teguh dan agama yang maha besar memang menolak kepalsuan, sebarang kezaliman, sebarang penyelewengan, sebarang korupsi dan sebarang usaha untuk mengumpulkan harta benda untuk diri sendiri.” (Patriarch, 1991:81)


Kesungguhan Shahnon dalam melebarkan gagasan antipolitik zalim yang menyusahkan rakyat bawahan terpancar juga menerusi cerpen beliau yang berjudul “Permaisuri”. Cerpen itu mengisahkan seorang permaisuri raja yang tinggal di dalam istana tanpa pernah mengetahui pandangan rakyat terhadap dia dan raja secara telus. Karya ini diinspirasikan daripada cerita berjudul Monteil’s Widow dan Big Mama’s Funeral yang dikarang oleh Marquez. Karya Monteil’s Widow menceritakan kepemimpinan kejam seorang pemerintah di sebuah negara merdeka Amerika Latin.


Pada akhirnya, pemerintah kuku besi tersebut dimatikan wataknya dengan penyakit tua yang menjadikan rakyat meraikan kematian tersebut dengan kegembiraan dan kesyukuran. Keberanian Shahnon bersuara secara jujur dengan mengupas isu-isu seperti ini memberi ilham dan perangsang kepada penulis muda untuk berkarya dengan saksama dan memahami hakikat peranan seorang penulis berwadahkan karya kreatif dalam membela nasib masyarakat :


“Kami ini nelayan, hidup selama ini dengan laut. Kalau dilemparkan ke darat, macam ikan terbuang ke petak perahu sajalah ... Kuala Indah Permai itu dah berzaman hak milik kami. Tiba-tiba begitu mudah suruh pindah. Kalau diberi rumah setinggi bangunan ini pun anak buah Kuala Permai tak akan berganjak.” (Kemelut, 1977:146)

Sifat Shahnon Ahmad yang sering mewacanakan sesuatu dalam karyanya turut menjadikan pembaca dan penulis tidak berasa didesak mahupun dipaksa untuk menerima lapisan-lapisan tersirat karya. Membaca karya-karya pengarang mapan ini membuatkan pembaca terpanggil sendiri untuk mengupas dan melihat maksud di sebalik paparan yang disediakan. Shahnon membuka ruang wacana tanpa beliau sendiri mengangkat dirinya sebagai ahli dalam wacana kreatif berkenaan. Dalam novel Tivi, Shahnon mengutarakan masalah pertembungan budaya desa dengan kemajuan teknologi (televisyen) yang menimbulkan kebejatan sosial sekiranya tidak diawasi dan dimanfaatkan dengan betul.


Pada pembacaan pertama Tivi, pembaca akan berasa terkedu dengan pengisahan sebuah keluarga yang pada awalnya begitu berpegang kuat dengan ajaran Islam boleh terjebak dalam kancah dosa hanya kerana sebuah televisyen. Walau bagaimanapun, Shahnon sebenarnya menjadikan televisyen sebagai alat yang menggerakkan wacana tentang keruntuhan nilai moral dan kerapuhan daya saringan masyarakat Melayu terhadap anasir-anasir yang dibawa kemajuan.


Novel Tivi membicarakan elemen Islamik yang begitu kuat. Namun demikian, Shahnon tidak mengolahnya sehingga kelihatan seperti sebuah karya sarat hukum agama. Beliau tidak mengambil peranan sebagai seorang ulama yang menghuraikan antara yang hak dan yang batil. Sebaliknya, Shahnon menghidangkan sebuah wacana agama dalam landas yang dipilihnya sebagai unsur retorik untuk pembaca aktif menganalisis dan melihat maksud di sebalik Tivi. Keupayaan dan kebolehan Shahnon menghasilkan karya tanpa membuatkan pembaca berasa terpaksa membaca dan menerima adalah satu hal yang jarang ditemui dalam karya-karya kini.

Kewujudan dan sumbangan Shahnon Ahmad dalam dunia sastera negara akan kekal menjadi perbicaraan penting sepanjang zaman. Beliau menjadi teladan kepada pembaca terutamanya penulis muda untuk bangkit menjadi lebih kreatif, yakin dengan apa-apa yang ditulis dan mampu menjadi pembela agama, bangsa dan negara melalui wacana sastera perdana. Mohd Yusof Hasan dalam kritikannya mengenai novel Srengenge dengan esei “Srengenge: Simbolisme Konflik Nilai” menyebut bahawa novel Srengenge tidak dapat dinikmati oleh individu yang tidak mempunyai nilai kekampungan. Walau bagaimanapun, penulis sebagai individu dan pembaca muda yang tidak lahir dalam suasana kedesaan tetap berasa gembira dan mampu menikmati karya besar itu secara menyeluruh.

Kesungguhan dan nilai sensitiviti yang tinggi terhadap kehidupan dan persekitarannya menjadikan Shahnon Ahmad memenangi kategori cerpen dengan judul “Kepikunan” dan menerima anugerah Mastera 2010. Shahnon Ahmad menyuntik semangat penulis muda untuk kenal kewajipan yang dipikul sebagai penulis berhemah dan bertanggungjawab dengan pendekatan sastera kerana Allah. Lantaran itu, Shahnon Ahmad ibarat permata di tengah sahara dan hanya jauhari yang mengenal manikam.


Nota : Esei ini telah disiarkan dalam Dewan Sastera, Februari 2011

Khamis, 14 Julai 2011

LAYANG-LAYANG TANPA TUAN

JAM 6:30 pagi, saya meninggalkan perkarangan rumah menuju Taman Layang-Layang yang terletak tidak jauh dari Bulatan Batu Caves. Sudah agak lama saya tidak ke sana. Hari masih gelap, saya menunggang seperti biasa. Hanya apabila tiba di lokasi dan usai memparkir motor barulah saya melihat ke langit. Jam di pergelangan tangan menunjukkan pukul 6:50 pagi. Saya lihat, langit di atas masih kelam. Ada tanda, hujan akan turun. Saya berdoa, semoga saya sempat pulang ke rumah tanpa basah.


Saya menggemari suasana di Taman Layang-Layang. Indah dan permai serta luas jika dibandingkan dengan kawasan Empangan Batu yang agak kecil. Namun, jika dikira dari segi nyaman udara, sudah tentulah kawasan Empangan Batu yang jauh dari hiruk-pikuk jalan raya itu lebih nyaman. Udara di sana lebih bersih. Di Taman Layang-Layang, udaranya sudah terkepam dengan bau busuk kawasan pelupusan sampah yang tidak jauh lokasinya. Itulah satu-satunya kekurangan yang dimiliki taman indah ini.


Di pertengahan jalan, saya terasa ada titis di belakang tangan . Oh, saya melihat ke atas. Langit semakin gelita. Perjalanan tetap diteruskan hinggalah hujan lebat menimpa bumi . Tiada tempat untuk berteduh maka saya teruskan juga langkah. Kaki cuba menghayun deras. Pada jarak 10 meter dari kawasan parkiran, saya menemui tempat berteduh. Beberapa saudara pelbagai bangsa juga menumpang teduh di situ.



Saya diam melayan perasaan. Melihat segenap penjuru taman yang basah dek hujan. Merenung bunga teratai di tasik. Jalur halus hujan menjadi sangat menarik pada pandangan saya. Harum rumput yang dibasahi hujan menyamankan rasa. Hampir 20 minit, hujan kembali reda dan saya memulakan langkah semula. Tiba di satu persimpangan, saya mendongak lagi ke langit. Ketika itu saya melihat layang-layang di celah dahan pohon. Menarik sekali saya lihat situasi layang-layang berkenaan. Saya ambil fotonya dan saya rakam dalam minda.



layang-layang di celah pohon tak berbuah
dahulu gah membelah badai pawana
bagai durian di hujung Julai
dia kini kematian arah
tekun menunggu tiba masa
jatuh menyembah bumi Allah

layang-layang menanti ketika
rabak dimamah dingin rasa
kabur dalam pandangan
hilang dalam ingatan

duhai pemilik layang-layang pancawarna
kenapa tegar membiarkannya di sana
setelah puas,
kau menarik talinya

Taman Layang-layang
140711, 8:05 pagi

Jumaat, 8 Julai 2011

MENANTI SNOWY

SAYA baru sahaja pulang dari pejabat apabila PT menghubungi dan memaklumkan rakan pejabat terlupa mematikan suis lampu. Meredah malam Kuala Lumpur. Ketika tiba di lampu isyarat Masjid Amaniah, Sg Tua. Saya melihat kelibat kereta seseorang yang saya kenali. Kelibat kereta Dr. Fairul yang mengambil Snowy untuk abangnya pada Mac 2008 yang lalu.


Saya mengejar dan menahan kereta itu. Syukur, Dr. Fairul masih mengingati saya. Dengan rasa yang bercampur baur, saya terus bertanya tentang Snowy. Anak kucing generasi pertama Mimi yang sudah menghadap Ilahi. Snowy saya berikan tanpa berfikir panjang kepada abang Dr. Fairul kerana ketika itu saya mempunyai 12 ekor kucing dan ketika itu kucing-kucing saya hidup bebas tidak bersangkar hingga menimbulkan masalah dengan seorang jiran yang tidak suka akan kucing.




Sebaknya saya malam ini.


Saya : Dah lama saya cari Dr. tapi tak jumpa. Nombor fon dr dah hilang dalam hp saya. Saya nak tahu, bagaimana dengan Snowy? Snowy masih ada?


Dengan debar, saya menanti jawapan Dr. Fairul. Beliau dengan kereta Honda City vtec hitam dan saya Nouvo LC berada di bahu jalan Sungai Tua. Di langit, bulan sabit menyerlah indah, walau tiada bintang kerlip.


Dr. Fairul : Ada lagi dengan abang saya. Dah tiga empat kali dia beranak.


Saya : Ya, Allah. Snowy ada lagi! Kenapa tak kembirikan dia?


Dr. Fairul : Apa tu?


Saya : Kembirikan, 'kasi'kan dia?


Dr. Fairul : Isy, tak naklah. Kesian dia.


(Sila baca http://www.spca.org.my/neuter.?htm#1 hingga tamat)


Saya : Mesti dia makin gebu sekarang ni? Anak dia, Baby yang saya beri sekali dengan dia dulu ada juga?


Dr. Fairul : Dia dah agak kurus. Asyik beranak je. Anak dia pula semua cantik-cantik. Banyak yang parsi dan jantan. Baby pun ada. Tapi anak-anak dia abang saya dah beri kepada orang. Tinggal dia saja.


Saya rasa pilu di hati. Fatwa Jakim pada tahun 2002 tentang perihal kembirikan haiwan peliharaan seperti kucing sudah jelas. Perkara itu halal untuk kemaslatahan kucing dan masyarakat. Banyak hikmahnya, niat kembiri bukan untuk menzalimi haiwan. Cubalah berfikir ...


Saya : Oh, dah lama sangat saya nak tahu tentang Snowy. Saya tak pernah lupa Snowy. Boleh tak Dr. Fairul mms foto terbaru Snowy kepada saya? Saya nak sangat lihat wajah Snowy.


Dr. Fairul : Boleh (sambil menyalin nombor fon saya) Tapi dia dah tua dah saya rasa. Dah kurus, tak macam mula-mula dulu.


Hati saya pilu lagi. Bukan soal usianya akan tetapi kucing kalau dijaga rapi biar usianya sudah 24 tahun pun tetap akan cantik, gebu dan manis jika dipelihara dengan baik. Snowy saya dahulu dan kucing-kucing saya kini, begitulah.


Saya : Dr, kalau abang dr dah tak nak Snowy ... tolonglah jangan beri kepada sesiapa. Pulangkan semula kepada saya. Saya serius. Tak kisahlah kalau Snowy sakit atau apa, pulangkanlah semula kepada saya. Jangan beri kepada orang lain ...


Dr. Fairul : Okey, saya janji nanti saya beritahu abang saya. Saya ke rumahnya nanti, saya akan ambil fotonya dan mms Fatiha.


Kami berpisah di situ. Hati saya berbunga kerana mendapat tahu bahawa Snowy masih ada kerana saudara sama generasi dengan Snowy iaitu Bobob dan Chimp serta ibunya Mimi sendiri sudah pergi menghadap Ilahi. Maknanya, hanya Snowylah generasi pertama Mimi yang saya ambil di tepi longkang itu yang masih ada. Saya sangat bersyukur.


Jauh di sudut hati, saya berharap Dr. Fairul berpegang pada janjinya lantaran seperti saya yang sangat berpegang kepada janji. Seseorang penulis tersohor pernah menasihati saya agar tidak bercerita tentang kucing-kucing saya. Baginya, orang akan bosan dengan cerita-cerita kucing saya itu. Bagi saya, beliau tidak memahami ikatan kemanusiaan antara seorang pencinta haiwan yang melihat haiwan sebagai makhluk ciptaan Allah yang berhak dikasihi. Saya berkongsi cerita ini untuk saya dan rakan-rakan yang mahu membacanya. Bagi yang tidak gemar dan bosan dengan cerita-cerita ini, anda tidak perlu membacanya.


Semoga Snowy akan kembali ke pangkuan saya lagi. Semoga kesal saya memberikan Snowy kepada orang lain itu akan hilang. Sungguh, saya benar-benar berharapkan Snowy saya semula. Sama ada Snowy masih sempurna gebu dan masih mengenali saya yang menariknya keluar dari kemaluan Mimi ketika dilahirkan atau Snowy sudah uzur, sudah tidak sempurna dan indah pada pandangan mata atau tidak lagi mengenali saya ... saya tetap sayang kepada Snowy. Sayang yang melimpah ruah dan sentiasa ada. Saya berjanji akan menjaga Snnowy dengan baik selagi hayat saya masih ada. Semoga, abang Dr. Fairul akan tergerak hatinya untuk memulangkan Snowy kepada saya semula. Amin ya rahim amin ya rahim amin ya rahim ...

Khamis, 7 Julai 2011

MAJLIS PELANCARAN ANGGERIK UNGU DAN KARYA BUKU PRIMA

BERTEMPAT di ruang legar Pusat Konvensyen Shah Alam, majlis pelancaran 40 judul buku di bawah jenama Teen@Prima dan Kids@Prima telah dirasmikan oleh Puan Sri Diah Shahruddin, selaku Pengurus Besar Editorial Grup Buku Karangkraf. Sebanyak 40 judul buku kanak-kanak dan novel remaja telah berjaya disiapkan dalam tempoh enam bulan.


Alhamdulillah, novel remaja saya berjudul Anggerik Ungu dan buku kanak-kanak siri pertama Warna-Warni Dunia Anis berjaya dilancarkan. Saya bukanlah individu yang menanam cita-cita untuk menjadi penulis sejak kecil. Hatta, saya tidak dilahirkan daripada rahim seorang penulis. Akan tetapi, takdir pilihan saya melanjutkan pengajian di Fakulti Penulisan Kreatif, ASWARA telah membawa kepada penghasilan Anggerik Ungu dan Warna-Warni Dunia Anis.



Sejujurnya, saya berasa sentiasa bersyukur setiap kali karya saya tersiar di dada akhbar mahupun majalah. Setiap karya yang saya hasilkan itu sentiasa saya niatkan untuk mendidik anak-anak bangsa mengenal indahnya budaya, agama dan unggulnya bangsa Melayu yang ada di dalam diri kita.


Insya-Allah, saya akan terus berkarya sama ada dalam genre kreatif mahupun ilmiah. Setinggi-tinggi penghargaan saya ucapkan kepada guru-guru saya di Fakulti Penulisan Kreatif yang ikhlas mendidik saya dan mempercayai kebolehan saya. Tidak ketinggalan, jutaan terima kasih kepada Puan Sri Diah yang sudi memberi peluang kepada saya untuk berkarya di bawah jenama Grup Buku. Sesungguhnya, kepercayaan yang beliau berikan amat saya hargai.


Dalam masa yang sama, terima kasih saya ucapkan kepada bonda saya Ramlah Ahmad yang sentiasa ikhlas mendoakan saya. Buat Cikgu Julia Juis yang tabah mengajar saya erti hdup, segugus kasih dan doa buat cikgu sebagai tanda penghargaan saya yang tidak pernah habis. Cikgu Norhana Othman, terima kasih atas sokongan dan bantuan yang cikgu berikan sepanjang perjalanan hidup ini. Cikgu Abdul Ghalib Yunus, terima kasih kerana pernah mengajar saya untuk menjadi pengguna bahasa yang berhemah.


Kepada semua yang sudah memiliki Anggerik Ungu, terima kasih dan hayatilah kisah seorang Sofia Humairah. Semoga kalian akan bahagia dan dalam kasih sayang Allah selalu.


Anggerik Ungu
kasihku untukmu.