Isnin, 6 Disember 2010

BAHAGIA SAMPAI KE SYURGA

SAYA pulang agak kecewa setelah sesi yang seharusnya berjalan hari ini ditunda tiba-tiba. Ya, memang kecewa apabila setiap kos yang keluar dibawa pulang tanpa apa-apa imbuhan. Hujan renyai mengiringi perjalanan saya merentasi Padang Merbuk, terus ke perhentian bas di Sogo. Syukur, sebaik-baik melintasi laluan pejalan kaki, bas Metro 11 tiba. Rasa kantuk dan mendung cuaca membuatkan saya alah dengan lelah mata untuk berjaga. Dalam separuh sedar, saya melihat sepasang warga tua yang menaiki bas di depan Hotel Quality. Mereka duduk di bahagian sebelah saya, berdepan sungguh dengan pintu bas. Kedua-duanya rancak berbual.

Saya tertidur dan jaga semula di depan Masjid Amaniah, Jalan Sungai Tua. Hujan sudah turun mencurah-curah. Jam di pergelangan tangan saya lihat, jam 3:30 petang. Menghampiri perhentian bas, saya lekas berdiri di depan tangga pintu. Pasangan warga tua yang memang pikun dari rupa paras itu juga bangun. Barangkali mereka tinggal berhampiran kejiranan saya juga. Mereka memegang beberapa bungkus beg plastik Mydin. Pasti mereka dari pasar raya Mydin di Kuala Lumpur. Ketika bas hampir berhenti, pak cik itu meminta beg plastik daripada mak cik itu. Namun, mak cik enggan memberikannya dan berkata "tak apa, tak apa. Cepat, hujan ni."Pak cik membuka payung kecil warna ungu yang boleh dilipat. Mereka berdua-duaan meredah hujan petang itu bersama-sama. Tangan kiri mak cik memegang tangan kanan pak cik yang mengenggam erat kaki payung ungu itu. Hujan terus-terusan turun. Saya menumpang teduh di dalam sebuah kedai.

Mata saya raghib terus melihat pasangan pikun itu terus meredah hujan. Berjalan kaki untuk sampai ke rumah mereka. Saya sempat menjeling ke arah beg plastik pak cik yang berisi biskut. Barangkali mereka tinggal berdua sahaja. Barangkali mereka tiada sesiapa di rumah sehingga mereka perlu berjalan kaki masuk ke kawasan perumahan yang tidak dekat itu. Jarak perjalanan kaki ke rumah saya saja hampir 20 minit. Namun, pak cik dan mak cik itu tetap sanggup meredah hujan dan berjalan kaki bersama-sama. Pandangan saya mengiringi perjalanan mereka hingga mereka hilang, lenyap.

Pandangan itu, peristiwa itu dan pasangan pikun itu begitu memberi kesan kepada saya. Betapa, pada usia pikun begitu mereka boleh dan tetap mahu bersama-sama. Mahu berjalan, berpegangan tangan dan meredah hujan bersama-sama. Mahu tetap melawan sakit dan lenguh kaki untuk pulang ke rumah yang barangkali bagaikan syurga bagi mereka.

Tidak semua pasangan mampu menjadi seperti mereka. Mampu memanfaatkan segenap hidup dan melalui liku perjalanan seperti mereka, hingga usia yang begitu senja. Itulah pengalaman saya. Meskipun saya kecewa dengan pembatalan tiba-tiba itu. Mengenangkan kos keluar rumah yang terbang bagai debu dan masa bersama ibu yang terpaksa dipinjamkan untuk sesi yang batal itu, saya fikir Allah memberi saya sesuatu dengan kemunculan pasangan tua itu pada akhir perjalanan saya petang tadi. Oleh sebab itu, pak cik dan mak cik itu yang sedang berjalan meredah hujan bersama sekaki payung ungu masih terbayang-bayang di pandangan mata.

Semoga, mereka bahagia hingga ke syurga.

2 ulasan:

  1. Wardah,
    Menarik kisah ini. Sementelah saya juga sudah sampai ke takah ini. Bila anak-anak sudah besar dan bekeluarga. Tinggal kami berdua sahaja.

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum, Cikgu.

    Ya, memang menarikkan. Tidak sering kita melihatnya namun benar-benar wujud juga. Semoga cikgu dan isteri cikgu tenang dan bahagia hingga ke syurga. Amin.

    BalasPadam