Isnin, 23 Ogos 2010

USAHA TANGGA KEJAYAAN

USAI menunaikan solat tarawih semalam, saya membuka peti masuk akaun FB. Ada kiriman kiriman pesanan daripada adik Izzah, anak kenalan yang berusia 11 tahun. Tiga minggu yang lalu, saya dan Izzah ada bersembang melalui aplikasi "bual" di FB. Izzah meluahkan rasa gelisah dan takut lantaran sering bermasalah dengan mata pelajaran Bahasa Melayu khususnya Penulisan. Saya hanya memberikan nasihat dan kata-kata semangat. Tidak ada yang lebih penting melainkan usaha yang berterusan tanpa mengenal putus asa oleh Izzah sendiri.

Assalamualaikum akak,
akak saya nak ucapkan TERIMA KASIH pada akak sbb memberi kata-kata semangat pada 3 minggu lepas iaitu minggu sebelum peperiksaan . Kini saya sudah mendapat keputusan yg cermelang dalam penulisan saya iaitu 87% tetapi dipotong markah kerana sikap saya menjadi 82%, itu
sahaja yang saya ingin ucapkan kepada akak.wassalam... TERIMA KASIH!!!!

Apabila Izzah mengadu tentang rasa malasnya, maka tiada apa-apa yang boleh saya katakan melainkan menasihati Izzah dengan penuh bersemangat agar meminggirkan rasa malas itu. Izzah perlu rajin membaca. Perlu banyak membaca buku-buku cerita yang sesuai dengan tahap usianya. Penelitian dan kebiasaan terhadap bahasa dalam buku cerita yang diulitinya akan terkesan di dalam memorinya. Apabila diperlukan, kebiasaan dengan bahasa itu akan memudahkan Izzah menulis karangan. Selain banyak membaca, Izzah juga saya nasihatkan agar rajin membuat latihan. Saya percaya, latihan akan melahirkan kemahiran.

Masalah malas Izzah boleh diatasi dengan doa dan usaha untuk menjadi anak dan murid yang baik dan cemerlang. Kata Izzah, dia takut sekiranya tidak mendapat keputusan yang baik kerana gertakan ayahnya, lalu kata saya jadikan juga rasa takut itu sebagai alat untuk menjana rasa bersungguh-sungguh dan rajin. Alhamdulillah, pesanan yang diberikan Izzah semalam membuatkan saya rasa gembira dan bersyukur dengan keyakinan dan usahanya. Buat Izzah, percayalah bahawa usaha tangga kejayaan dan yakin mencambahkan kegemilangan jika diatur dengan baik.

Jangan mengalah sebaliknya terus berusaha. Banyakkan membaca dan teruslah membuat latihan secara berterusan. Kuatkan diri dan berdoalah selalu. Insya-Allah Izzah akan dapat mengekalkan kejayaan itu. Kejayaan itu memang manis tetapi kegagalan itu pahit rasanya. Lalu, berusahalah agar yang manis kekal manis dan yang pahit tidak menjadi pilihan. Pilihan di tangan Izzah dan Izzahlah yang mencorakkannya.

Sekali lagi, tahniah daripada akak atas usaha keras dan kesungguhan Izzah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan