Rabu, 4 Ogos 2010

KENDERAAN AJAIB

SEMALAM, saya menemani emak ke Hospital Selayang untuk memenuhi janji temu bersama doktor pakar. Sesi menunggu agak lama kerana giliran pertemuan yang seharusnya berlangsung pada jam 11:30 pagi berubah pada Boldjam 1:00 tengah hari. Kawasan menunggu saya dan emak bersebelahan dengan kawasan menunggu bagi sakit puan dan perbidanan. Sambil menunggu, saya raghib memandang para ibu muda yang lalu-lalang di situ. Saya suka melihat bentuk perut ibu-ibu itu. Sangat menarik. Remove Formatting from selection

Ketika itu juga, saya teringat akan pertemuan saya dengan penyelia saya minggu lalu untuk berbincang mengenai masa pertemuan mingguan. Penyelia mengucapkan terima kasih atas kiriman sebuah e-mel daripada saya mengenai kenderaan yang digunakan manusia dari mula hayat sehingga ke akhir hayatnya. Kata penyelia "Anda tertinggal satu kenderaan yang lebih awal dan lebih hebat lagi."

"Apa dia ya?" tanya saya meminta kepastian.

"Kenderaan yang paling selamat dan ajaib ialah perut ibu. Di dalam rahim ibu."

Begitu kata penyelia saya dan saya mengakuinya. Satu perkara yang sangat tersembunyi. Lantas, apabila melihat ibu-ibu mengandung itu saya seolah-olah melihat pergerakan sebuah kenderaan ajaib yang menyembunyikan penumpangnya jauh dari dasar penglihatan. Sungguh menakjubkan.

2 ulasan:

  1. ya, ada ulama tafsir mentafsir satu ayat dlm surah Yasin tentang kapal/bahtera.

    Dan satu dalil lagi untuk mereka (insaf) ialah, Kami membawa belayar jenis keluarga mereka dalam bahtera yang penuh sarat; (41)

    --------------
    bahtera di sini juga dikatakan sebagai rahim manusia.

    BalasPadam
  2. Naimisa, terima kasih atas perkongsian maklumat ini. Ya, bahtera rahim ibu itu antara 'bahtera' terbaik di dunia ...

    BalasPadam