Jumaat, 9 Julai 2010

KEGAGALAN YANG MENGAJAR

SAYA KANDAS dalam ujian JPJ Isnin yang lalu. Bagi ujian Bahagian II, saya sewajibnya melalui titi dalam masa tidak kurang dari 7.00 saat. Walau bagaimanapun, menurut rekod masa pegawai yang menyelia, masa saya di atas titi ialah 5.59 saat. Pegawai bertanya sama ada saya mengira saat waktu berada di atas titi atau tidak dan saya menjawab bahawa saya memang mengira seperti yang diajar oleh guru iaitu satu ribu satu, satu ribu dua hinggalah satu ribu tujuh. Ketika di atas titi, saya mengira sehingga satu ribu sembilan. Namun demikian, nyata sekali kiraan saya tidak sama dengan kiraan pegawai berkenaan. Tidak mustahil, kiraan saya laju daripada yang seharusnya.

Saya fikirkan saya lulus kerana sewaktu melepasi titi, saya berjaya melalui halangan dengan lancar sehingga tamat. Apabila menemui pegawai selepas mematikan enjin motor, barulah saya diberitahu yang saya gagal Bahagian II tetapi lulus Bahagian III. Atas kegagalan itu, saya perlu mengulang ujian Bahagian II pada 19 Julai 2010 ini dengan bayaran RM80. Inilah kali pertama saya mengulang ujian sepanjang usia saya bergelar pelajar.

Alhamdulillah, saya tidak diselubungi rasa kecewa yang menyusahkan diri. Bagi saya, kegagalan ini satu peringatan buat saya yang mungkin agak 'laju' dalam banyak perkara. Saya perlu lebih bersederhana dan mengurangkan kelajuan pergerakan saya. Ya, memang banyak rakan dan sesiapa yang mengenali saya dengan akrab dan sejak saya kecil menegur akan kelajuan yang ada pada saya. Dalam sesetengah hal, memang kelajuan itu agak penting. Namun, dalam sesetengah hal juga, saya tidak boleh terlalu laju.


Saya bersyukur juga kerana saya tidak seperti seorang rakan calon yang menangis teresak-esak kerana gagal dalam ujian yang sama. Bagi saya, rasa kecewa merupakan satu rasa yang amat mencabar daya tahan perasaan dan iman. Kekecewaan yang sukar dikendalikan hanya akan memudaratkan dan tidak mendatangkan apa-apa kebaikan. Hal ini saya pelajari dalam pengalaman kecewa yang pada akhirnya sekadar menemukan saya dengan kesia-siaan. Lantas, untuk kegagalan ini saya belajar untuk mendidik kecewa dengan melihat sisi positif daripada kegagalan yang datang sebagai ujian.

Saya melihat kegagalan saya berpunca daripada kelajuan saya yang tidak diurus dengan baik. Saya melihat kegagalan juga atas kerelaan saya melayan rasa penat setelah seharian berada di karnival sekolah pada hari Sabtu. Saya menjadikan rasa penat itu sebagai alasan untuk tidak mahu berlatih menunggang di litar pada hari Ahad itu, sehari sebelum ujian sebenar. Saya melihat kegagalan itu sebagai peringatan agar kelak saya lebih menghargai sesuatu yang saya perolehi dengan laluan yang tidak mudah.

Atas segala yang saya lihat itu, saya meneliti kesilapan langkah yang saya atur sepanjang perjalanan pulang dari litar. Saya dapat melihat bahawa kegagalan itu sebagai satu sebab untuk saya melihat segala punca dan berusaha untuk menyedarkan diri agar tidak leka dengan pelbagai alasan dan kelajuan yang tidak diaturkan.

~Kegagalan, antara rencah dalam mencapai kedewasaan~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan