Rabu, 11 November 2009

MEMORABILIA LAGI

SAYA berasa sangat bersyukur dan gembira apabila saya dan Kak Rozie menerima semula tugasan bertajuk Kertas Kerja Syarikat Penerbitan Eracemerlang Sdn. Bhd. bagi kursus Prinsip Pengurusan mendapat markah penuh. Walaupun bagi kebanyakan rakan markah untuk tugasan itu tidaklah terlalu banyak, namun bagi kami berdua markah penuh itu sangat bermakna kerana ada kisah di sebalik proses penulisan tugasan tersebut. Ketika saya mengambil tugasan tersebut, saya jadi tergamam dan apabila saya beri kepada Kak Rozi untuk melihatnya - Kak Rozi juga terdiam sambil senyum terukir di bibir. Seperti dalam babak terakhir skrip bangsawan Kak Rozi
... mereka berdua berpelukan dengan gembira.

Kisah apa yang berada di sebalik proses penulisan tugasan tersebut sehingga membuatkan markah penuh yang tidaklah terlalu tinggi itu begitu bermakna buat kami berdua?

Kalau diikutkan kami tidak pun terlewat untuk berfikir dan melaksanakan tugasan tersebut. Namun kesukaran dan kritikan yang diberikan oleh pensyarah terhadap proposal awal kami agak memberi tekanan kepada kami. Setelah proposal awal diberi sumbang saran oleh pensyarah, kami hanya mempunyai masa kurang lebih tiga hari sahaja selepas menolak hari cuti dan waktu berkuliah. Setelah berbincang dengan beberapa tokoh yang berkaitan dengan bidang penerbitan buku di institusi kami, saya dan Kak Rozi berusaha menyiapkan sambungan proses menulisnya pada hari Jumaat bersamaan 09 Oktober 2009.

Setibanya di Menara DBP, saya terus ke tingkat tujuh. Dalam jam 11.20, saya dan Kak Rozi berjalan menuju stesen Monorail untuk ke Bangsar pula bagi menghantar surat permohonan praktikal saya di NSTP Sdn. Bhd di Jalan Riong. Itulah juga kali pertama saya menaiki Monorail dan berada di hiruk pikuk bandar Bangsar, sangat menakutkan. Apabila tiba di NSTP, jam sudah menunjukkan pukul 12.15 tengah hari. Mujur saya sempat menghantar surat itu kepada editor Berita Minggu, En. Azhar Abu Samah.

Selepas menyelesaikan proses penghantaran itu, kami tekad bahawa kami perlu menyiapkan tugasan tersebut pada hari itu juga. Kami telah pergi semula ke KL Sentral untuk mencari lokasi sesuai bagi kami melakukan tugasan tersebut. Hendak pulang semula ke kampus akan memakan masa dan tenaga.

Kak Rozi yang kepenatan selepas penat berjalan dari stesen LRT ke Jalan Riong. Terima kasih, kak.


Kerja kami terhalang apabila kami gagal menemui plag yang boleh berfungsi di kafeteria KL Sentral. Kami sekadar dapat memanfaatkan satu jam sahaja di situ. Setelah tenaga bateri komputer riba Kak Rozi kehabisan, kami bergerak mencari restoran-restoran yang mempunyai sambungan plag bagi membolehkan tenaga bateri komputer riba dicas. Agak lucu apabila kami memasuki restoran makanan segera McDonald's bagi mencari plag. Pelanggan restoran ketika itu memang ramai dan hanya ada satu plag sahaja yang tidak dipakai. Malangnya, kawasan plag itu diduduki seorang gadis yang pada pandangan kami berdua berwajah psiko. Gadis itu sedang memakan kentang goreng dengan lahapnya. Kalau diikutkan imaginasi nakal kami, ingin sahaja kami tolak gadis itu daripada mejanya kerana kami benar-benar perlukan plag! Ketika itu jam sudah menunjukkan pukul 2:30 petang. Kami tidak punya masa yang banyak.

Gagal mendapatkan plag di restoran itu, kami keluar lagi bagi mencari sumber sambungan plag. Agak sukar juga sehinggalah kami memasuki restoran segera Burger King. Itulah juga kali pertama saya memasuki restoran tersebut yang pada ketika itu mempromosikan tema western. Seperti juga di McDonald's, kami meneroka segenap ruang restoran itu sambil pandangan kami tajam mencari sumber plag. Sehingga ke hujung restoran, banyak juga plag yang ada tetapi semuanya diduduki pelanggan. Hanya satu kawasan sahaja yang tidak diduduki pelanggan iaitu bersebelahan kaunter.



Kak, macam mana ni? Bolehkah kita guna plag ni?

Tiha rasa orang tu marah tak?

Entahlah, kita buat-buatlah beli makanan.


Kami pun meninjau menu-menu yang terpamer di bahagian kaunter. Wah, mahal-mahal belaka.

Harga satu burger sahaja mencecah RM10. Mahal sekali, itu harga perbelanjaan sehari saya.

Mana mampu!

Kami pun duduk di kerusi meja berhampiran plag tadi dan berbincang lagi.

Mahal sungguh bah!

Jap, saya pergi tengok lagi sekali.

Kali kedua di hadapan kaunter saya melihat ada dijual ais krim sundae berharga RM1. Sukar juga untuk saya percaya harga sundae itu hanya berharga RM1.

Kak, harga sundae tu RM1 ek?

Ak aa, adik nak berapa?

Sekejap ya.

Saya kembali semula kepada Kak Rozi.

Kak, kita beli sundaelah. RM1. Nanti kalau tak beli apa-apa tapi duduk sini, kena halaulah pulak.

RM1? Biar betul Tiha?

Ya, kakak tu cakap. Beri duit. Hehe

Ketika kakak pelayan itu menyediakan sundae kami, saya yang tidaklah begitu peramah ini pun tiba-tiba menjadi peramah.

Oh, bawa tema western ya kak?

Ak aa, kami tiap-tiap bulan ada tema baru.

Oh, Kak kalau saya nak guna plag dekat dengan meja tu boleh tak? tanya saya sambil menunjuk ke arah Kak Rozi. Dalam hati saya berdoa agar kakak pelayan itu izinkan.

Adik nak buat apa?

Saya nak guna komputer riba tapi bateri dah habis. Saya nak siapkan tugasan ni, kak. Boleh tak?

Wajah sedih saya pamerkan.

Oh, okey tapi jagalah lap top tu. Jangan ditinggalkan.

Ok, cantik. Terima kasih banyak, kak.

Lalu dengan dua ais krim sundae berharga RM1 setiap satu, saya pun menghampiri Kak Rozi dengan gembira dan senang hati. Sedap juga rasa ais krim itu. Macam tidak cukup sekadar satu.
Tapi, cukuplah. Asalkan dapat tempat berlindung untuk melakukan tugasan. Di restoran Burger's King itu, kami lakukan tugasan sehingga selesai pada jam empat kala hujan turun dengan lebat. Oleh sebab dugaan dan kenangan inilah, markah penuh yang kami dapat itu sangat kami hargai dan kami syukuri.


Ais krim yang sedap

Terima kasih kepada tokoh berdua yang membantu memberi cadangan dan pandangan serta kepada kakak pelayan Burger King yang baik hati.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan