Rabu, 23 September 2009

RAMA-RAMA YANG PASTI

RAMA-RAMA berwarna merah agak terlambat masuk ke kuliah Cik Nyamuk kerana mempunyai urusan dengan En. Kambing. Hari itu merupakan hari pertama kuliah Pembelajaran Kritis Berfikir berjalan. Rama--rama memang tidak sabar untuk menjalani kuliah. Seperti biasa, Rama-rama duduk di bahagian paling hadapan bersama temannya, Cicak Kobeng. Cik Nyamuk memang mesra dan ramah orangnya selain sentiasa pemurah dengan ilmu dan pengalaman. Cuma, pada hari itu Rama-rama agak terkejut dengan kenyataan luar biasa yang dibicarakan Cik Nyamuk dengan seisi kuliah.

"Saya pun hairan, dekat Akademi Rimba ni bukan semua murid boleh dapat A. Saya pun tak tahu kenapa. Entah, cikgu-cikgu ni nak buat apa simpan A banyak-banyak tu. Bukan boleh bawa masuk kubur." Luah Cik Nyamuk, murid-murid diam mendengar. Ada yang tidak bersetuju tetapi banyak lagi yang bersetuju.

"Bagi saya, beri sajalah A kepada murid-murid tu. Tak ada salah pun. Ini, ditentukan pula siapa layak dapat A dan siapa yang tidak layak." Kata Cik Nyamuk lagi.

"Oh, ya ke Cik Nya?" Tanya Mengkarung beriya-iya.

"Hmm, macam tu lah. Dah tu, ada ke patut kertas peperiksaan murid yang dah bertanda tu disemak semula oleh Pengetua, Penolong Kanan Anjing Hutan dan Guru Disiplin. Kalau semakan kali kedua, pelajar yang awal-awal dapat A tu didapati sebenarnya tak layak untuk dapat A ... ditariklah semula A murid tu. Hanya murid-murid yang jenis pandai bodek cikgu-cikgu je senang dapat A."

"Ooo ..." Sahut Mengkarung dan Tapir. Hanya Rama-rama dan Cicak Kobeng yang diam membisu.

Kata-kata Cik Nyamuk sangat terkesan dalam hati Rama-rama. Bukan kerana Rama-rama pelajar kegemaran guru. Rama-rama tidak pernah berasa begitu. Bukan juga kerana Rama-rama terasa dirinya pembodek yang dimaksudkan. Bukan juga, kerana Rama-rama bukan spesis serangga yang suka membodek kerana Rama-rama lebih suka menge'pau'.

Rama-rama terasa kerana Rama-rama dikenali sebagai murid yang tidak berapa cemerlang tetapi sering mendapat deretan A untuk kebanyakan subjek terutama subjek pengkhususannya. Apatah lagi, Rama-rama sering berkunjung ke bilik Pengetua dan Penolong Kanan Anjing Hutan, dan En. Kambing atas urusan pelajaran. Rama-rama bertanya pada diri, adakah deretan A yang diperolehnya itu kerana sebab-sebab yang Cik Nyamuk nyatakan tadi? Rama-rama terus diam berfikir. Tidak mahu dirinya dibiarkan memberi sebarang ulasan dalam kuliah itu.

Namun, Rama-rama pasti juga. Dia tidak perlu terus terasa hati kerana deretan A yang tidak seberapa itu dimilikinya dengan usaha keras dan doa yang berterusan. Rama-rama tidak pernah membiarkan dirinya mendapat A atas dasar simpati atau apa-apa sebab lain yang tidak wajar. Rama-rama mendapat A kerana usaha dan kebergantungannya pada doa yang dipanjatkan. Tambah lagi, Rama-rama tidak pernah membodek guru-guru yang sangat disayanginya.

Oleh itu, Rama-rama ketepikan rasa tidak enak yang melingkari diri. Walau bagaimanapun, Rama-rama mash berfikir akan kewajaran tindakan Pengetua, Penolong Kanan Anjing Hutan dan Guru Disiplin Akademi Rimba seperti yang dikatakan Cik Nyamuk. Bagi Rama-rama, memang menjadi tanggungjawab guru-guru untuk menentukan kedudukan gred murid-muridnya. Kalau bukan guru yang lebih mengenali etika pembelajaran murid-muridnya, siapa lagi? Lagipun, tujuan tiga orang kanan jabatan yang menyemak kali kedua kertas jawapan peperiksaan murid-murid adalah untuk memastikan gred yang diberikan benar-benar menepati disiplin diri dan ilmu yang dipraktikkan murid ketika menjawab kertas peperiksaan.

Tindakan mereka pastinya rentetan kes guru memberi markah tanpa memeriksa kertas peperiksaan murid dengan betul! Senang-senang sahaja A diberikan kepada kebanyakan murid untuk menunjukkan pembelajarannya berkesan! Ah, ya. Inilah sebab utama Pengetua, Penolong Kanan Anjing Hutan dan Guru Disiplin meletakkan garis panduan dan prosedur begitu. Bukan untuk menzalimi murid-muridnya. Ah, guru manalah yang ingin melihat anak muridnya kecundang di larian ilmu. Tentulah tidak.

Rama-rama teringat seorang gurunya yang bernama En. Kura-kura iaitu guru yang mengajar Penulisan Untuk Anak-Anak Rimba, berkata ketika bertembung dengannya pada awal musim dingin kuliah bermula.

***

"Ha, awak dapat A 'kan?"

"Ak aa, terima kasih En. Kura-kura."

"Yalah, cuma saya memang tak boleh beri A pada pelajar lain." Ujar En. Kura-kura dalam nada kesal.

"Eh, kenapa pula En. Kura-kura."

"Macam mana saya nak bagi A, macam-macam ragam jawapan saya jumpa. Ada yang jawab guna bahasa sms. Ada yang jawab tak ikut kehendak soalan. Hai ..."

Rama-rama hanya terdiam. Tidak berani memberi sebarang ulasan kerana Rama-rama sendiri tahu dirinya banyak kekurangan.

Sebenarnya, Rama-rama tidak kisah kalau itu memang pendirian Cik Nyamuk. Cuma, Rama-rama tidak bersetuju dengan tindakan Cik Nyamuk menyebarkan cerita itu kepada murid-murid. Rama-rama tidak mahu rakan-rakannya tersalah fikir akan tindakan tiga orang kanan Jabatan Seni Tulis Rimba. Namun, semuanya sudah berlalu.

Tamat kuliah Cik Nyamuk, Rama-rama berjalan seorang diri sambil berfikir. Kalau dia boleh berfikir secara rasional berkenaan tindakan Pengetua, Penolong Kanan Anjing Hutan dan Guru Disiplin; mengapa Cik Nyamuk dan murid-murid lain tidak boleh berfikir sepertinya. Kalau kawan-kawan lain berfikir bahawa Rama-rama murid cemerlang kerana membodek guru-gurunya, Rama-rama tidak kisah kerana Rama-rama tahu tanggapan itu tidak benar, dan Allah Maha Mengetahui.

Rama-rama terus menyelusuri danau untuk pulang ke sarang. Di situ, ibu Rama-rama telah sedia menunggu dengan harapan Rama-rama beroleh manfaat dalam setiap hari yang dijalani. Segala kritis fikir Rama-rama sepanjang perjalanan tadi telah ditinggalkan di tengah danau dan tidak ingin diingati lagi. Bagi Rama-rama, itulah pelajaran utamanya untuk kuliah yang pertama itu. Rama-rama terus pasti dan hatinya terus berdoa, moga dirinya dan rakan-rakan beroleh kecemerlangann dunia yang membawa kebahagiaan hakiki.

5 ulasan:

  1. dear wardah,
    i found your blog in google and thanks for responding to my query in another blog..well..back to my query which i had posted in the previous blog that you have responded..i just wished to know..do En Azman Ismail still teaching you right now?just wondering..will appreciate your feedback..thanks in advance.
    from,
    angel of music

    BalasPadam
  2. Dear Angel,
    Welcome to my blog. Yes, En. Azman still teaching me right now.

    BalasPadam
  3. salam...
    kita tidak boleh mentafsir apa yang ada dalam pemikiran cik NYAMUK tu sesuka hati...
    Ada masanya apa yang difikirkannya dengan apa yang kita tafsirkan adalah lain...
    Murid-murid yang lain itu mungkin tafsiran mereka mengenai apa yang diperkatakan oleh cik NYAMUK lain pula...
    Yang pasti hanya satu sahaja, ilmu itu datngnya daripada ALLAH...
    Kalai DIA nak tarik balik ilmu yang ada pada kita... sekejap sahaja...
    dan hanya sekejap sahaja untuk kita menjadi bodoh...

    BalasPadam
  4. Salam Wardah,
    semua orang pun mengimpikan untuk menjadi pelajar cemerlang.Yang usaha lebih akan dapat lebih Insya Allah...
    yang pentingnya ilmu yang kita perolehi dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya untuk menempuh jalan didunia dan sebagai persiapan menempuh akhirat.
    Tetapkan hati dan niat Insya Allah,Allah bersama kamu.

    Semoga terus cemerlang :)

    BalasPadam
  5. Salam citrasuka,
    Terima kasih dan teruskan perjuangan.

    BalasPadam